Det er en ny AMG-utgave i soloppgangen, og det er intet mindre enn en CLE-modell. (Fotos: Mercedes)

Mercedes har klar AMG-utgave av nye CLE

Det er ikke veldig mange uker siden Mercedes kunne friste med en helt ny CLE Coupé. Vel, nå viser tyskerne fram en AMG CLE Coupé. Se stor bildeserie!


Tidlig i november kunne Mercedes Norge annonsere salgsstart for intet mindre enn fire drømmebiler med stjernen på panseret, og tre av disse bar AMG-betegnelsen ‒ AMG GT Coupé, AMG GLC Coupé og AMG GLC SUV.

Den fjerde var intet mindre enn nye CLE Coupé, en bil den norske importøren betegnet som linjelekker luksus. Topputgaven CLE Coupé 450 4Matic hadde fått en startpris på drøyt 1,3 millioner kroner, og erstatter coupémodellene av både C- og E-klasse.

Men dette var altså ikke en bil fra Mercedes-AMG, men de har ikke hoppet over en slik utgave for den ganske så store bilen i dette segmentet ‒ bilen er 4,85 meter lang.

For nå viser det tyske merket fram utgaven kalt Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ Coupé, inngangsutgaven av ytelsesutgavene til AMG-coupéne.

Den mer potente utgaven i CLE-familien har selvsagt alt av utstyr som den originale utgaven kan tilby, og enda mer krefter. AMG-utgaven hever kreftene fra 381 hk og 500 Nm til CLE 450 og opp til formidable 449 hk og 560 Nm for den med AMG i navnet.

Dette sørger en 3-liters rekkesekser som med dobbel superlading, 48 volt mild hybrid teknologi og integrert startgenerator for.

Faktisk sørger en overboost for 600 Nm i 12 sekunder, og startgeneratoren yter ytterligere 23 hk/205 Nm i korte perioder. Det gjør den selvsagt til en enda raskere sprinter.

0-100 km/t går unna på 4,4 sekunder for CLE 450-utgaven, mens AMG-utgaven utstyrt med AMG Driver's Package klarer sprinten på 4,2 sekunder og har en toppfart på solide 270 km/t. Uten AMG sjåførpakken er toppfarten begrenset til 250 km/t.

Som vanlig får også kjøreegenskapene seg et løft her, og som standard kommer utgaven med fullt variabel AMG 4Matic firehjulsdrift og 9-trinns AMG automatgir og aktiv styrbar bakaksel.

Her er det normalt bakhjulene som driver bilen, men forhjulsdrift slår inn når situasjonen tilsier det. I drifting-modus er bilen selvsagt alltid bakhjulsdrevet.

I tillegg har kjøreprogramvelgeren også et nytt valg, AMG Dynamic Select, som åpner for å velge mellom ulike kjøremoduser med litt mer spesielle karakterer. Valget påvirker ikke bare motor, girkasse og firehjulsdrift, men også styring, fjæring og bakakselstyring.

AMG Dynamic Select åpner for programmer som på engelsk heter Slippery, Comfort, Sport, Sport+ og Individual, og er integrert i de dynamiske kontrollsystemene. Her er det for eksempel Basic, Advanced og Pro-nivåer som påvirker det kontrollstrategiene til ESP (Electronic Stability Program) og firehjulsdriften.

Basert på førerens handlinger og sensordata, forutser den intelligente forhåndskontrollen ønsket kjøretøyadferd. Dette åpner for ekstremt stabil til svært dynamisk, og AMG Dynamics-funksjonene kan også velges direkte ved hjelp av AMG-rattknappene, forklarer Mercedes.

Og ja, bilen kan selvsagt også by på AMG Ride Control, så her bør man kunne finne de riktige kjøreinnstillingene for de fleste oppgavene.

Oss bekjent er det fortsatt ikke satt noe norsk pris på denne AMG-moroa, men ettersom den «vanlige» utgaven starter på drøyt 1,3 millioner så blir nok ikke dette en billig sak.

Men bildene er som kjent gratis, og her har du en masse av den splitter nye Mercedes-AMG CLE 53 Coupé. 

Bildeserie
Debatt