Tidlig i november kunne Mercedes Norge annonsere salgsstart for intet mindre enn fire drømmebiler med stjernen på panseret, og tre av disse bar AMG-betegnelsen ‒ AMG GT Coupé, AMG GLC Coupé og AMG GLC SUV.
Den fjerde var intet mindre enn nye CLE Coupé, en bil den norske importøren betegnet som linjelekker luksus. Topputgaven CLE Coupé 450 4Matic hadde fått en startpris på drøyt 1,3 millioner kroner, og erstatter coupémodellene av både C- og E-klasse.
Den mer potente utgaven i CLE-familien har selvsagt alt av utstyr som den originale utgaven kan tilby, og enda mer krefter. AMG-utgaven hever kreftene fra 381 hk og 500 Nm til CLE 450 og opp til formidable 449 hk og 560 Nm for den med AMG i navnet.
Dette sørger en 3-liters rekkesekser som med dobbel superlading, 48 volt mild hybrid teknologi og integrert startgenerator for.
Faktisk sørger en overboost for 600 Nm i 12 sekunder, og startgeneratoren yter ytterligere 23 hk/205 Nm i korte perioder. Det gjør den selvsagt til en enda raskere sprinter.
0-100 km/t går unna på 4,4 sekunder for CLE 450-utgaven, mens AMG-utgaven utstyrt med AMG Driver's Package klarer sprinten på 4,2 sekunder og har en toppfart på solide 270 km/t. Uten AMG sjåførpakken er toppfarten begrenset til 250 km/t.
AMG Dynamic Select åpner for programmer som på engelsk heter Slippery, Comfort, Sport, Sport+ og Individual, og er integrert i de dynamiske kontrollsystemene. Her er det for eksempel Basic, Advanced og Pro-nivåer som påvirker det kontrollstrategiene til ESP (Electronic Stability Program) og firehjulsdriften.
Basert på førerens handlinger og sensordata, forutser den intelligente forhåndskontrollen ønsket kjøretøyadferd. Dette åpner for ekstremt stabil til svært dynamisk, og AMG Dynamics-funksjonene kan også velges direkte ved hjelp av AMG-rattknappene, forklarer Mercedes.