Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen.


Maxus er på plass her i Norge med to personbiler, Euniq 5 og Euniq 6, i tillegg til flere varebiler anført av e-Deliver 3 og e-Deliver 9. Og snart kommer det også en slags mellomting mellom alle disse.

For under den store transportmessen IAA i tyske Hannover kunne nemlig Maxus også slå til med en personbil ‒ riktignok med en størrelse som kan minne om de vanligvis store varebilene.

MIFA 9, den aller første bilen satt sammen på en helt ny plattform fra Maxus kalt MIFA (Maxus Intelligent Flexible Architecture) som åpner for forskjellige kjøretøytyper, ble nemlig vist fram på messen. Dette er en ny modell som nylig er lansert på hjemmebane i Kina, og som ble vist fram første gang sent i fjor.

Dette er en flerbruksbil, en såkalt MPV (Multi Purpose Vehicle), og disse er ofte hakket større en for eksempel vanlige stasjonsvogner. Det er i høyeste grad også MIFA 9.

Denne måler hele 5,27 meter i lengden, er akkurat 2 meter bred og har en ganske voksen høyde på 1,84 meter. Den er faktisk så svært at bakdørene er slik som vi kjenner fra varebilene, altså skyvedører. Selvsagt automatiske sådanne.

Den kommer både som 7-seter, 8-seter og etter hvert også som 2-seters varebil som åpner for et enormt bagasjerom, og er utstyrt med et 90 kWh stort batteri som skal åpne for rekkevidder på rundt 440 kilometer.

‒ Vi gleder oss til å utvide vårt Maxus-sortiment ytterligere med MIFA 9. Takket være at morselskapet Saic Motors er et meget stort selskap og har høy produksjonskapasitet, har vi et stort antall biler på vei inn. Vi vil derfor være leveringsdyktige allerede i år, sier Bernhard Jahnsen, salgssjef i Maxus Norge.

Selve designet minner om en stor stasjonsvogn, og på innsiden er det altså tre seter som gjør denne til en ekte familiefrakter. Ifølge Maxus Norge er interiøret spekket med eksklusive detaljer, teknologi og underholdningsutstyr.

Maxus ville da også gjøre innsiden til MIFA 9 svært så moderne og luksuriøs, og den er også utstyrt med flere integrerte skjermer. Tidligere har importør RSA sagt at målet for innsiden er «å skape en høyteknologisk og luksuriøs romskipsaktig atmosfære».

‒ Dette er en perfekt familiebil for de som ønsker god plass og «luksusfølelse» på kjøreturen. Dette er også en utmerket bil for taxi-næringen, da du faktisk får cirka 60 mil rekkevidde for bykjøring, sier Jahnsen.

Spesielt den midterste raden gir en følelse av privatfly med seter som elektrisk kan vippes til en lenestol-innstilling inkludert benstøtter som bretter seg ut, og det elektrisk justering av de to første seteradene samt ventilering, oppvarming og massasje.

Den midterste og bakerste seteraden kan også skyves fram og tilbake for å frigjøre bagasjeplass, mens varebil-utgaven får et bagasjerom med inntil 4 kubikkmeter varerom.

‒ MIFA 9 som varebil er perfekt for de som ønsker en elvarebil med et høyt spesifikasjonsnivå og høy komfort, slår Jahnsen fast.

Maxus Norge sier at de vil komme med priser etter hvert, og MIFA 9 skal altså være på plass her i Norge allerede i år. Eller, den er på en måte allerede her.

For på samme tid som elbilen ble vist fram i Hannover var også en prototype på plass under Sørlandets Bilmesse i Arendal, og Nybiltester sjekket bilen ut.

hopp over til dem og sjekk ut videoen som viser de imponerende setene i 2. rad, for dette er virkelig luksuriøse greier.

Her er bilder av den kommende flerbruksbilen:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter