Sjekk denne! (Fotos: Maserati)

Maserati har kappet taket av GranTurismo

GranTurismo har fått en toppløs søster i form av Maserati GranCabrio.


For 20 år siden hadde Maserati to sportslige og elegante tvillinger som enkelt og greit het Coupé og Spyder. En med tak og en uten.

Tvillingene fikk sin arvtaker i GranTurismo og GranCabrio tilbake i 2007, men i 2019 var det slutt for denne duoen. Dog kun for en periode.

For i fjor kunne Maserati nok en gang presentere en GranTurismo, men den toppløse spyderen var ingen plass å se. Droppet virkelig Maserati kabrioletutgaven?

Nei, de brukte bare litt lengre tid på å lage den.

For nå er også GranCabrio her, med all moroa og eleganse som GranTurismo kan tilby ‒ dog uten et fast tak. 

Maserati sier at ved lansering kommer GranCabrio i Trofeo-utstyrsnivået, og under panseret banker en 6-sylindret 3-liters twin-turbo med 542 hk brølende hjerte. Den kraftigste som noensinne er bygget for GranTurismo.

Det italienske merket understreker at den nye modellen er laget fullt og helt i Italia, og er en ekte Grand Tourer som ikke ofrer verken luksus, ytelse, kjørekomfort eller sportslighet.

Ok, vi hadde ikke forventet noe mindre.

Den store forskjellen på de to tvillingene er altså toppen, hvor GranCabrio har et tak av stoff. Her har fokus vært å lage det så kompakt som mulig når toppen er slått ned, og selvsagt gjøre selve takoperasjonen så raskt som mulig.

Den myke toppen kan fås i fem farger, og betjenes fra sentralskjermen.

Taket senkes ned i bagasjerommet i løpet av 14 sekunder, og det er mulig å slå taket ned i hastigheter opp mot 50 km/t. Det er også ifølge Maserati god plass for fire passasjerer.

Nå vet Maserati alt om hva som må til når man lager en kabriolet, for de kunne presentere sin første toppløse modell allerede i 1959. Det er nemlig eksakt 65 år siden de viste fram en toppløs 3500 GT under bilutstillingen i Genève.

GranTurismo er laget for å sluke mil på motorveien, og med GranCabrio bør opplevelsen få seg en skikkelig løft på en varm sommerdag, og Maserati sier at «open-air»-opplevelsen forsterkes av termisk og akustisk komfort.

Her er det for eksempel en ny nakkevarmer til både sjåfør og passasjer, og denne kommer med tre forskjellige intensitetsnivåer ‒ godt nytt for oss nordmenn. 

Denne er standard, og på ekstrautstyrlisten finner vi en ganske smart vindstopper. Denne reduserer nemlig turbulens når taket er nede, og det er vitterlig litt snodig at en slik ting ikke er standard.

Når toppen er åpen, reduserer det dannelsen av turbulens inne i kupeen og gjør det mulig å nyte det beste av kjøretøyets aerodynamikk.

Ellers er de to søstrene ganske så like, så det er absolutt ingenting å utsette på designet. Det kan du selv sjekke, for her er bildene av den nye toppløse skjønnheten fra Maserati:

Bildeserie
Debatt