Nå som det første snøfallet har gjort sin entre over store deler av Norge, har nok de fleste skjønt at det nå kan være smart å legge over til vinterdekk på bilen.
Dermed kommer også rådene om hvordan du skifter dekk, hva du bør være oppmerksom på og andre tips for å gjøre bilen vinterklar ‒ som at lysene bør sjekkes.
-->
Men Norge er også en tilhenger-nasjon, og disse blir ofte glemt når det kommer til vinter-klargjøring og bruk. Det er litt dumt, for mange bruker også hengeren på vinteren.
Noen som vet det meste om tilhengere er den norske importøren av merket Ifor Williams, og de deler mer enn gjerne sine råd og tips.
Ifølge importøren er det flere ting man bør være oppmerksom på under vinterbruk, deriblant bremser som har frosset, dårlige dekk og lys som ikke fungerer.
Vinteren er som kjent den mørke tiden, og i likhet med bilene er det viktig at lysene fungerer på tilhengeren. I tillegg bør man sjekke at reflekser er i orden.
‒ Det er viktig for både din og andres sikkerhet at du blir sett i mørke, påpeker Kim Brandsnes, tilhengerekspert hos Ifor Williams Norge.
‒ I moderne biler får man gjerne et varsel i dashbordet om en av lyspærene er defekt, eller om det er feil med lysene. Uansett varsel eller ikke, anbefaler jeg alle å ta en tur rundt tilhengeren for å se om alle lysene fungerer og reflekser er intakte.
Bremselysene er vanskeligere å sjekke om du er alene.
– Et enkelt triks er å rygge opp til en vegg for å se om bremselysene fungerer når du tråkker inn bremsepedalen, sier Brandsnes. Det rådet fungerer også for å sjekke bremselysene på biler.
Når det gjelder refleksene, er rådet fra Brandsnes å bruke en våt klut for å rengjøre veistøvet som over tid legger seg på tilhengerens reflekser og lykteglass. Er disse defekte eller slitte bør de byttes ut.
En utfordring med vinterbruk av henger er bremsene, som ofte har frosset fast mellom hver gang den brukes.
‒ Et lite tips for å unngå at bremser henger seg eller fryser fast, er å bruke hjulstoppere istedenfor tilhengerens parkeringsbrems.
‒ Du kan for eksempel bruke stein eller vedkabbe som du plasserer foran og bak hengerhjulet ved parkering.
‒ Rygger du bakover for å parkere, kjører du frem igjen en meter for å frigjøre påløpsbremsen til hengeren, forklarer eksperten, som sier at det er en kombinasjon av kulde, fukt og varme som gjør at bremsene setter seg fast.
Han råder også alle til å gjennomføre en bremseservice med tilsyn av bremsewire, påløp og belegg hos et tilhengerverksted for å sikre en driftssikker og trygg henger gjennom vinteren.
Så hva med kravene til dekk på vinteren?
Importøren sier at det skjer uhell som involverer biler med henger hver eneste vinter, og at det er viktig at dekkene både på kjøretøyet og tilhengeren er i god stand og tilpasset føre uansett årstid.
‒ I Norge er vi nærmest oppvokst med tilhengere, men alt for mange av dem mangler riktig dekkutrustning i den kalde årstiden. Det er slett ikke ufarlig, sier Brandsnes.
‒ Det skal ikke store svingen til før man mister veigrepet til en tilhenger på vinterføre. Med dårlige dekk er det lett å miste kontrollen på det som henger bak, og det kan få store konsekvenser, understreker han.
Det er det samme kravet til mønsterdybde på tilhengerens dekk som på kjøretøyet om vinteren, noe som betyr minimum 3 millimeter mønsterdybde.
Om det er nødvendig å sikre tilstrekkelig veigrep, må tilhengeren også ha vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller lignende også utenfor de ulike tidsperiodene.
Vinterdekkperioden strekker seg fra 1. november og til og med første søndag etter 2. påskedag i Sør-Norge, og 16. oktober til og med 30. april i Nord-Norge.
Brandsnes understreker også at dekkene skal ha kjennemerket M+S, noe som står for Mud and Snow. Så se etter den merkingen.
For ifølge importøren har de fleste helårsdekk på hengeren som de bruker året rundt, men understreker at forskjellen på helårsdekk og piggdekk er stor på skikkelig vinterføre.
‒ En ting er bremselengden, en helt annen ting er stabiliteten, sier eksperten.
‒ Retningsstabiliteten bedrer seg merkbart på vinterføre når tilhengeren blir utstyrt med piggdekk i stedet for de vanlige helårsdekkene. Det betyr altså dobbel sikkerhet, kortere bremselengde og større marginer før tilhengeren får skrens.
‒ Tilpass farten og kjør etter forholdene, sier Kim Brandsnes.
Les også: