Lucid la aldri skjul på hvem som var rivalen da mot slutten av 2017 annonserte sin første elbil. Merket som har lært en ting eller to grunnet sitt nærvær i formel E, slo fast at de ville lage sportslige og luksuriøse elbiler.
Så ja, som Tesla.
-->
De løftet også litt på sløret om hva de planla, og kunne informere om at basismodellen skulle få drift på bakhjulene, leverer 400 hestekrefter og få en rekkevidde på 386 kilometer. De oppga også en pris: 60.000 dollar.
Verstingutgaven av Lucid Air skulle bli en skikkelig bølle med 1.000 hk, firehjulstrekk og en rekkevidde på 640 kilometer. Prisen på denne ble estimert til i overkant av 100.000 dollar.
Tilbake i 2017 var dette hakesleppende tall, og det var knapt nok noen som trodde på Lucid. For som vi vet er det en ting å sette seg hårete mål, og en helt annen å faktisk nå disse.
Men all ære til Lucid, for de har faktisk innfridd ‒ så det holder.
Den nye elbilmerket starter med to drømmeversjoner samt en Grand Touring, hvor 520 eksemplarer av Lucid Air Dream Edition blir de aller første. Og Tesla bør se opp.
Dream Edition Performance har et batteri på 118 kWh, firehjulsdrift, 1.111 hk og en rekkevidde på 758 kilometer. 0-96,5 km/t går her på lynraske 2,42 sekunder.
Dream Edition Range har det samme batteriet og AWD-driftssystemet, men her spretter rekkevidden opp til utrolige 837 kilometer. Denne har 933 hk, og klarer 0-96,5 km/t på 2,74 sekunder.
Den tredje som kommer blir altså den første «vanlige» utgaven, Grand Touring. Her er batteriet på 112 kWh, men rekkevidden er ikke langt bak Dream Editon Range-utgaven ‒ 830 kilometer.
Under «panseret» på denne finner vi 800 hk, og 0-96,5 km/t fyker unna på 3,0 sekunder.
Så hva med prisene?
Vel, det kostet åpenbart litt mer å sette sammen slike biler enn det Lucid Motors trodde, så den er litt dyrere enn det som ble forespeilet.
Innstegsversjonen Air Pure starter på 77.400 dollar, Air Touring har en startpris på 95.000 dollar og topputgaven Grand Touring begynner på 139.000 dollar.
Til sammenligning starter Tesla Model S på 94.990 dollar, mens du må ut med minst 129.990 dollar for en Model S Plaid med 1.020 hk i USA.
Sist lørdag var Lucid Motor formelt i gang med utleveringene, og den aller første kunden i California mottok sin bil. Dette etter at Lucid startet opp masseproduksjon av bilene på sin fabrikk i Arizona i september.
‒ Å skape Lucid Air har virkelig vært et kjærlighetsarbeid, med kundeleveranser som representerer kulminasjonen av mange år med bestrebelser fra hele Lucid-teamet, sier administrerende direktør Peter Rawlinson.
‒ Så jeg er virkelig glade for å gi nøklene til våre første kjære kunder, og følge dem på en innledende kjøretur gjennom den ikoniske landsbygda i California.
De første bilene er altså drømmeversjonene, som får følge av Grand Touring og Pure til neste år.
Og den gode nyheten for elbilelskede nordmenn er at Lucid har bekreftet at Norge blir et av satstingslandene når de ser over til Europa, så ja, merket vil også komme hit.
Her kan du se litt av det Lucid Motors kan by på, nemlig en sportslig sedan i form av Lucid Air:
Les også: