Lexus viser ny ladehybrid-utgave

En enda mer høyreist utgave av den ladbare NX-utgaven.


Tilbake i november kunne endelig Lexus feire at deres aller nyeste modellutgave var på plass, NX 450h+.

Her hadde de fulgt stien til Toyotas svært så suksessfulle ladehybrid, Rav4, og laget en lignende utgave av NX-modellen. Altså en ladbar hybrid.

Og det meste er på plass for at Lexus NX 450h+ faktisk kan bli en suksess. Den er 4,66 meter lang, litt mer høyreist og har en elektrisk rekkevidde på 63 kilometer.

Den byr også på firehjulsdrift og 306 hestekrefter, og ettersom dette jo er en Lexus bør den også være svært så behagelig ute på veiene.

Men de nøyer seg ikke bare med en vanlig NX 450h+, for under det pågående Tokyo Motor Show viser de fram en ny versjon.

Denne gangen en enda røffere utgave som ser slik ut:

Lexus kaller konseptet for NX PHEV Offroad, og er hakket mer terrengvennlig enn den vanlige SUV-modellen.

Produsenten forklarer selv at karosseriet skal «inspirere til en eventyrlig livsstil med sin løftede plattform, terrengkjørende terrengdekk med stor diameter og vakkert bronse- og mattsvart lakk».

De sier imidlertid ingenting om de faktisk planlegger å sette den i serieproduksjon, men det hadde jo vært litt kult. Så vi håper det skjer.

Med seg til Tokyo-showet har de også et annen konsept. Og det faktisk langt mer oppsiktsvekkende en den røffe NX-utgaven.

Her er et nytt begrep for deg. ROV. Og Lexus har et ROV-konsept som er hydrogendrevet. Vel, på en måte.

Lexus forklarer at ROV står for Recreational Off highway Vehicle, altså litt som buggy-bilene. Og den er ganske så unik. For den har et uvanlig drivverk.

ROV-konseptet er riktignok utstyrt med en 1-liters forbrenningsmotor, noe som jo høres ut som en vanlig bil. Men den er utslippsfri.

For selv om denne fungerer som en helt vanlig motor, er bilen utstyrt med en høytrykkstank for komprimert hydrogen som leveres av en hydrogeninjektor.

Så ja, den bruker hydrogen som drivstoff, og resultatet er at den nye hydrogenmotoren produserer nær null utslipp. Det er kun en ubetydelig mengde motorolje som forbrennes.

Konseptet er 3,12 meter langt, 1,73 meter bredt og 1,80 meter høyt, og designteamet har forsøkt å lage et kjøretøy som folk forventer av luksusbilprodusenten ‒ uten å miste den robuste ytelsen til en ROV.

Karosseriet beskytter selvsagt de på innsiden, og foran er den ikoniske Lexus-signaturgrillen på plass. I tillegg er frontskjermene laget for å gi beskyttelse steiner og gjørme som kommer flyvende.

Fjæringsdekselet, koblet til den bakre hydrogentanken, beskytter også funksjonelle deler.

Den mørke bronselakken skal sammen kroppen viser at denne kan håndtere både komfort og morsom terrengkjøring, og L-lysene foran og bak samt Lexus-merket bak skal vise det nyeste Lexus-designspråket.

Innvendig er den basert på Tazuna-konseptet, og her har det vært viktig at føreren enkelt kan se den viktigste informasjonen på samme tid som sjåføren konsentrerer seg om å kjøre.

Hva Lexus faktisk tenker om denne, er ikke så godt å si. Men kanskje de er såpass alvorlig at de planlegger å sette den i produksjon, men det får i så fall tiden vise.

Les også:

Les mer om:

Nyheter