SUV-modellen RAV4 er en av veldig få biler fra Toyota som
faktisk har vært helelektrisk.
På slutten av 1990-tallet lagde den japanske produsenten en
elbilversjon av den populære modellen, og de fulgte også opp med en
helelektrisk versjon i samarbeid med Tesla mellom 2012 og 2014.
Men vi snakker ikke akkurat om en masseproduksjon av disse,
og totalt satt Toyota sammen rundt 4.000 helelektriske versjoner av RAV4.
Toyota er aller mest kjent for sine selvladende hybrider,
slik som Prius, men med ny teknologi og strengere utslippskrav brøyter de nå
vei for også ladbare hybrider med enda større elektrisk rekkevidde.
Dette resulterer nå i en helt ny versjon av RAV4. En som Toyota
Norge har store forventninger til.
‒ Vår nye RAV4 har vært en stor suksess i Norge i 2019 og
ble den mest solgte hybridbilen i landet. Med en ny Plug-in hybrid variant i
utvalget har vi ambisjoner om å øke salget fra rundt 5.000 enheter til over 6.000
RAV4 i 2020, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.
RAV4 ble Norges 6. mest solgte bilmodell i 2019, så de har all grunn til å ha forhåpninger rundt den ladbare versjonen som starter på 461.800 kroner.
Også utstyrsmessig er det forskjeller mellom hybriden og den
ladbare hybriden av RAV4.
De ladbare modellene får for eksempel mulighet for
strømuttak i bagasjerom, klimaanlegg som kan fjernstyres og forhåndsinnstilles,
head up-display samt en forbedret multimedialøsning med støtte for Apple
Carplay og Android Auto, melder Toyota.
‒ I Norge er Plug-in hybrid gunstig avgiftsmessig. På tross
av et større kostnader i produksjonen knyttet til batteriet er utstyrsjustert
pris relativt lik dagens RAV4 hybrid takket være avgiftsfordelene, påpeker Olsen.
PHEV-utgaven blir altså tidenes sterkeste serieproduserte
RAV4, og bør kunne forsere det meste av hindringer.
Totalt byr den på 306 hestekrefter, og det med den eksakt
samme motoren som hybridmodellen har ‒ en 2.5-liters bensiner.
Hybriden kommer med 222 hk, så den ladbare hybriden gjør et
solid krafthopp med sin kraftige elmotor bak med sine 54 hk.
Dette resulterer i et den sprinter opp til 100 km/t på 6,2
sekunder, noe som må sies å være mer enn godkjent for en slik bil.
Den imponerer også ganske så mye på elektrisk rekkevidde,
som Toyota forventer blir over 60 kilometer.
Den kan altså brukes som en ren elbil i mange hverdagslige
situasjoner, og med dagens drivstoffpriser er det nok mange som setter pris på
akkurat det.
Og ja, det er selvsagt mulig med slepekrok, og hengervekten
er på 1.500 kilo.
Toyota Norge åpner nå for bestilling av den potensielle
salgsmagneten, men kundene må smøre seg med litt tålmodighet. RAV4 Plug-in
kommer ikke på marked før i 3. kvartal.
Her er prisene for Toyota RAV4 2.5L PHEV AWD:
Utstyrsgrad | Veil. utsalgspris eks. frakt og levering* |
Life | 461.800 kr |
Active | 478.200 kr |
Active Panorama | 491.500 kr |
Active Tech | 494.100 kr |
Active Tech Panorama&JBL | 516.500 kr |
Executive Bitone | 543.600 kr |
Executive Bitone Panorama | 556.900 kr |
* Foreløpige tall og priser i påvente av endelig homologering
Les også:
- Tror tre av fire biler blir ladbare
- Politiets store drøm
- Ingen barn eller mopedister døde i trafikkulykker