Dette er kategorivinnerne og dermed finalistene som kjemper om kvinnenes årets bil-pris. (Fotos: WWCOYT)

Kvinnene har plukket ut sine seks favoritter

Det drar seg til også når det kommer til kvinnenes årets bil i verden, og nå har de seks kategorivinnerne blitt offentliggjort.


Om man ser på World Car Awards, den største og mest anerkjente årets bil-prisen, er det 101 jurymedlemmer som kommer fra hele verden. Så hvor mange er kvinner?

Jo, 16 stykker. Dermed er kvinneandelen på litt i underkant av 16 prosent, så man kan trygt slå fast at dette er en mannsdominert pris. Men et land fortjener veldig kudos akkurat her.

-->
De forente arabiske emirater har nemlig kun ett jurymedlem, og det er faktisk en kvinnelig motorjournalist. Ja, ganske overraskende. Det landet som kommer nærmest en slik kvinne-representasjon er Canada, hvor en av de tre medlemmene er en kvinne.

Det er ingen grunn til at kvinnene skal være så underrepresentert, noe iallfall Sandy Myhre fra New Zealand har tenkt.

Biljournalisten tok saken i egne hender og opprettet en egen årets bil-pris kun stemt fram av kvinner tilbake i 2009, og denne heter ganske enkelt Women's World Car of the Year (WWCOTY).

Siden har de testet det meste av nye masseproduserte biler som har kommet til, og deretter valgt sine favoritter.

Nytt i år er at vi også har fått en norsk representant i Hanne Hattrem, en svært så rutinert motorjournalist som til daglig jobber i VG. Hun er dermed en del av juryen som teller 63 kvinner fordelt på hele 45 land rundt om i verden.

Hattrem og de andre har nå stemt fram de seks kategorivinnerne for årets pris, som også utgjør det finalefeltet. En av disse bilene blir altså kvinnenes årets bil.

Kriteriene de bruker er sikkerhet, selve kjøreegenskapene, komfort, teknologi, design, effektivitet, påvirkning på miljøet og til slutt verdi for pengene. Så ja, ting som de fleste av oss ser etter når vi skal kjøpe en ny bil.

WWCOTY melder at årets 13. utgave av prisen har vært preget av en bransjeutvikling som drar seg mot mer effektive og bærekraftige modeller, og de har støtt på en ganske så hyggelig utfordring.

Det har nemlig vært svært mange gode kandidater, så her har de 63 måtte ta noen vanskelige valg underveis. Men de tester og analysere altså alle bilene, så ingenting er overlatt til tilfeldighetene.

Resultatet er seks ganske forskjellige modeller, for ikke tro at det i 2023 kun handler om det som en gang var kjent som kvinnebiler ‒ små bybiler. De har for eksempel egne kategorier både for sportsbiler og store 4x4.

Her er de seks kategorivinnerne og dermed også finalistene samlet til et familiefoto.

Dette er altså det nest siste steget før hovedvinnerne er kåret, og juryen skal nå gjennom en siste runde med avstemming før hovedprisen blir delt ut. Og vi trenger vel ikke å si når det skjer?

For ja, det er 8. mars ‒ på selve kvinnedagen.

Her er de seks vinnerne, og begrunnelsen til WWCOYT for hvorfor disse vant sine kategorier.

Urban bil:

Kia Niro. Den er romslig, praktisk, trygg, lett å kjøre, med flere miljøvennlige drivlinjer tilgjengelig (HEV, PHEV og BEV) og svært lavt drivstofforbruk.

Familie-SUV:

Jeep Avenger. Jeeps første 100 prosent elektriske kjøretøy har et meget vellykket design, og utmerket terrengegenskaper til tross for at den er forhjulsdrevet.

Stor bil:

Citroën C5 X. Den byr på eksepsjonell komfort, meget god plass og et svært attraktivt design. Tilgjengelig med bensin- og plug-in hybridmotorer.

Stor SUV:

Nissan X-Trail. Dette er en stor SUV med god innvendig plass og mulighet for syv seter. Den er effektiv i vanskelig terreng og tilbys med Nissans e-power-teknologi, en hybridløsning der elmotoren er den eneste motoren som fungerer som et fremdriftssystem takket være energien som en bensinmotor gir til batteriet.

4x4:

Ford Ranger. Dette er en pålitelig, stilig og karismatisk pick-up. Den beveger seg lett over ethvert terreng. Den er like effektiv som en offroader, men mer praktisk takket være lasteplanet.

Ytelsesbil:

Audi RS 3. En veldig sporty modell som inneholder all teknologien som Audi har utviklet innen baneracing.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter