Kun toppversjonen kommer til Norge

Prisene på den helt nye DS 7 Crossback E-Tense er klare, og importøren gjør det enkelt for potensielle kjøpere.


Under fjorårets Paris Motor Show hadde DS med seg to veldig
interessante modeller, sett fra forbrukerens perspektiv.

En var nemlig en modell for framtiden, en elbil, den andre
en modell for nåtiden, en ladbar SUV.

-->
I Norge er framtiden allerede her, så da PSA Norge åpnet for
bestillinger av elbilen i oktober, en helelektrisk versjon kalt DS 3 Crossback
E-Tense, var interessen så stor at hele det norske bestillingssystemet knakk
sammen av trafikken.

Men den store favoritten i resten av Europa er SUV-modellene, og de ladbare av disse kaprer stadig nye markedsandeler.

Så da DS 3 Crossback E-Tense ble presentert fikk den også
selskap av en annen modell rettet mot nettopp dette markedet, en DS 7 Crossback
E-Tense.

Dette er en ladbar SUV i det øvre prissjiktet, men så langt har ikke de norske prisene vært offentlig kjent.

Men det er de nå.

PSA Norge gjør det enkelt, og har kun ryddet plass for toppmodellen. Det vil si at norske forbrukere kun kan kjøpe modellen med høyeste utstyrsnivå, kjent som Grand Chic.

‒ Vi gleder oss til å starte salget av DS 7 Crossback
E-Tense 4x4, en spennende bil i premiumsegmentet. Vi har fått til en
konkurransedyktig pris, og vi mener at en ladbar SUV med firehjulsdrift er en
interessant bil for det norske markedet, sier Thomas Christensen, direktør for
DS Automobiles Norge hos Bertel O. Steen.

Prisen er satt til 570.000 kroner, og den lurer seg dermed
godt under helelektriske modeller som Jaguar I-Pace og Audi e-tron.

DS 7 Crossback kom tilbake i 2017, og E-Tense er altså en ladbar hybrid-versjon av denne.

Med nye utslippskrav har også den «standardiserte» rekkevidden
for de ladbare hybridene økt til minst 50 kilometer, noe DS 7 Crossback E-Tense
lander på.

Med på kjøpet følger også to ladekabler, en til lading i
vanlig kontakt og en type 2 for lading fra ladeboks.

Dette er ladetiden PSA Norge opplyser:

  • 8 timer med standard kontakt (3,3 kW, 8A)
  • 1 time og 45 minutter med veggboks (6.6 kW 32A)

Hybriden kombinerer en bensinmotor på 200 hk kombinert med en
elmotor foran med 110 hestekrefter og en tilsvarende elmotor bak. DS 7
Crossback E-Tense kommer også med en ny 8-trinns automatgirkasse som PSA har
kalt e-EAT8.

Den totale systemeffekten er på 300 hestekrefter og et
dreiemoment på 450 Nm, så dette er en sterk bil. Den klarer 0 til 100 km/t på
6,5 sekunder, og har et oppgitt forbruk på 0,22 liter per mil og 49g CO2/km.

De norske kjøperne må altså «nøye» seg med toppmodellen, og det betyr mye utstyr uten ekstra pålegg i prisen.

«Standardutstyret innbefatter blant annet navigasjon,
skinninteriør med el-seter (interiør inspirasjon Rivoli), full LED hovedlys, DS
Scan Suspension (demperne justerer seg etter forholdene ved hjelp av kamera),
19-tommers felger, siste generasjon safety brake og adaptiv cruise control med
selvkjøring nivå 2», opplyser PSA Norge.

Plassen helt bakerst er også av den litt mer gavmilde varianten,
og bagasjerommet er oppgitt til 555 liter.

Leveringene skal etter planen starte i 4. kvartal, så den er
ikke så veldig langt unna.

Ikke noe vondt om verken DS 3 Crossback E-Tense eller DS 7
Crossback E-Tense, men PSA hadde en enda mer spennende bil med seg til Paris
Motor Show sist oktober.

Nemlig denne:

Konseptet er kalt Peugeot e-Legend, og er en helelektrisk
bil inspirert av den legendariske Peugeot 504 Coupé ‒ en stilren klassiker som
ble introdusert i 1969.

Konseptet var 100 prosent selvkjørende, hadde lang rekkevidde og var fullstendig tilkoblet. Peugeot krysset altså ut alle de tre boksene som følger med de framtidige bilene med e-Legend. Den hadde garantert knekt ethvert bestillingssystem PSA Norge hadde kommet opp med.

Men kommer den? Dessverre er det ingen som vet, men PSA har
sagt at de skal vurdere den etter at de har gjort unna overgangen de nå er midt
i.

Den som inkluderer DS 7 Crossback E-Tense. Her er flere
bilder av den:

Les mer om:

Nyheter