Kona er en av disse modellene som kommer med flere
drivlinjer, og det er kanskje ikke så rart. For den kompakte SUV-modellen er en av hjørnesteinene til det
sørkoreanske merket, og det satses knallhardt på den populære modellen.
Kona electric har vært en stor suksess for Hyundai Norge. Men originalt ble den lansert med forbrenningsmotor tilbake
i 2017, men Hyundai fulgte raskt opp med elbilversjonen Kona electric i 2018. I sommer utvidet de modellserien med Kona hybrid, og denne
er nå på full fart mot det norske markedet. Faktisk er det rett rundt hjørnet, og leveringene starter
allerede i januar. ‒ Vi lanserer med dette en spennende ny modell i det norske
markedet, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor
Norway. ‒ Kona hybrid er nok et steg på veien mot full elektrifisering av vårt modelltilbud. Dette er en fullverdig hybrid med fantastiske egenskaper og utstyr i et attraktivt segment.
electric, og det er kun de best utstyrte hybrid-utgavene som tas inn til Norge. Men under panseret skiller den seg altså ut fra sin helelektriske
søster. Bensinmotoren er en 1.6-liter med 105 hestekrefter og et
dreiemoment på 147 Nm, mens elmotoren byr på 43 hk og 170 Nm. Batteriet er på 1,56 kWh, og systemeffekten for Kona electric
er 141 hk og 265 Nm. Hybridsystemet skal altså ta ned forbruket og utslippet
kontra den rene bensinversjonen, og byr også på en egen Eco-modus som skal
gjøre den litt mer miljøvennlig.
versjonen av Kona electric, og hybriden har en startpris på 335.000 kroner. Her er flere bilder: Les også:
- Ingen stjernesmell for nye modeller
- Tiårets flotteste biler
- Volkswagen med voldsom modell-offensiv i 2020