Innlegg av Simen Murud Gundersen, kommunikasjonsrådgiver i Ung i trafikken.
Du kjører ut på veien, tenker at en liten omvei hjem ikke kan skade – du vil jo gjerne kjøre litt når du først har fått muligheten. Du svinger inn på en vei, overser 50-skiltet – tenker at du har god oversikt, også tråkker du på gassen.
Det går fint helt til du ser blålys i bakspeilet, du svinger inn på siden av veien og politimannen sier «Dette gikk altfor fort. Jeg må nok dessverre ta førerkortet ditt i dag».
Det er kjipt å miste lappen, men en rask tur med nytt førerkort eller en ny rask bil kan avsluttes mye verre enn det.
I år har 19 unge mennesker mellom 16 og 24 blitt drept i trafikken – og vi er bare i oktober. Det er fortsatt nesten tre måneder igjen av året, og vi vet det er mange som kjører for fort med bilene sine.
Hvorfor mange gjør dette er jo ikke så lett å forstå, men noen synes nok det er kult å kjøre fort. Det kan også hende at en del unge føler seg presset av venner i bilen til å kjøre «litt» fortere. Per 31. august har 7.778 unge voksne fått bot for råkjøring. Det kan koste deg fra 1.100 kroner til 15.100 kroner. Tenk på alt man kan bruke 15.100 kroner på. Det er omtrent like mye som en helt ny iPhone 15.
Ikke nok med det ‒ er farten høy nok mister du også førerkortet.
Vi forstår godt at fart er gøy. Fart, kribling i magen og g-krefter er grunnen til at vi noen ganger står timevis i kø for å kjøre berg-og-dal-baner. Der får vi leve ut fartsbehovet vårt på en trygg måte. Om du vil kjenne på sommerfuglene i magen, g-kreftene og høy fart – så er Speed Monster på Tusenfryd både billigere og tryggere.
Nyhetssendinger og nettaviser har gjennom sommeren vært fylt av trafikkulykker, og det føltes nesten ut som det var en ny alvorlig dødsulykke annenhver dag. Resultatet er at det har ikke dødd så mange ungdommer siden 2009.
Når unge mennesker med hele livet foran seg dør i trafikken er det spesielt meningsløst og tragisk. Vårt svar er at vi må ha mer holdningsskapende arbeid og trafikksikkerhetsorganisasjonene må fortsette samarbeidet med politiet – for det er bare sammen vi kan nå målet om null drepte og hardt skadde i trafikken.
I september lanserte Ung i trafikken første del av sin nye kampanje «Kjør så du ikke dør». Den første delen skal være med på å gjøre ungdom mer bevisst på hva som kan skje om du råkjører, og hva du vinner på å ikke gjøre det. Kampanjen er inspirert av «Drive to Survive», en serie om Formel 1 på Netflix – og vi håper, at gjennom et konsept som er godt kjent for ungdom og unge voksene, kan kampanjen så et frø som spirer ut i de gode holdningene vi ønsker å se i trafikken.
Senere i høst slippes også episoder som handler om uoppmerksomhet og ruskjøring. Det handler ikke om å komme først fram, men tryggest i mål.
Tilpass farten, vi har ingen å miste.
Les også: