Nå baner automatisk betaling for hurtigladingen seg vei. (Fotos: Circle K)

Klar med automatisk ladebetaling

Circle K ruller nå ut betaversjonen av automatisk ladebetaling, og her trenger du ikke en gang å åpne en app.


Erfaringer fra Norge har avdekt en utfordring med hurtigladingen, og mer bestemt med betalingen for dette. For det har ikke vært like enkelt som å fylle bensintanken.

Både Norge, EU, bilmerker og ladeoperatører har tatt tak i dette, og de siste årene har det blitt gjort store framskritt på dette området. For alle vil legge best mulig til rette for overgangen til elbiler, og da kan man ikke gjøre betalingen av ladingen komplisert.

Her er det flere muligheter. Å betale via app eller kort eller til via Vipps. Circle K introduserte denne smarte betalingsmetoden i sommer.

Men det enkleste er jo det beste, og det er å automatisere betalingen helt. Ja, det vil si at man ikke en gang trenger å åpne en app for å betale.

Flere bilmerker har allerede introdusert Plug & Charge-løsninger, og over hos for eksempel Hyundai betyr dette at bilen vil installere et sertifikat første gang denne løsningen brukes ‒ deretter gjøres lade-betalingen helt automatisk om det lades på en stasjon som støtter dette.

Circle K kaster seg nå på Plug & Charge-toget med en løsning kalt Autocharge, og her kan man koble bilen til laderen, lade opp batteriet, koble seg av laderen ‒ og kjøre videre. Betalingen skjer nemlig automatisk.

‒ Circle K ønsker å gjøre det enkelt å være elbilist. Vi er opptatt av enkelhet og flyt før, under og etter lading, både på ladepunktet og inne i butikken, sier Elin Bøe, fungerende leder for eMobility i Circle K.

‒ Nylig har vi gjort flere forenklinger i Circle K Charge-appen. Den siste nyheten Autocharge betyr at i stedet for å åpne en app eller bruke kortterminal for å starte ladingen, trenger kunden kun å plugge kabelen inn i bilen, så går resten automatisk.

Norge får som kjent ofte de første nye elbilmodellene som kommer til Europa, men her blir vi slått av svenskene. For i første omgang er det Sverige som får Autocharge, og deretter er planen at løsningen skal rulles ut til alle land som har et ladetilbud fra Circle K.

‒ Autocharge er en etterlengtet brikke i forenklingen av hverdagen med elbil. Nå inviterer vi ladekundene i Sverige til å gi oss de første tilbakemeldinger, på både funksjon og opplevelse, slik at vi kan finjustere sammen før videre utrulling, forklarer Bøe.

Energistasjon-giganten sier at de har utviklet Autocharge i flere år, og at de har lagt vekt på at løsningen skal passe til flest mulig elbiler.

De opplyser at i dag støtter om lag 70 prosent av elbilene Autocharge, og listen oppdateres fortløpende når det kommer nye bilmodeller.

Det er ganske enkelt å sjekke ut om din elbil støtter løsningen. For å komme i gang må du registrere bilen din i Circle K Charge-appen, og da er det mulig å se om bilen støttes av Autocharge eller ikke.

Circle K opplyser at Autocharge i dag kun fungerer på Hypercharger-ladere, men at de jobber med å tilby tjenesten også på flere typer ladere.

Les også:

 

 

 

Les mer om:

Elbiler Nyheter