I 2020 skjedde det noe ganske oppsiktsvekkende, for Audi e-tron sjokkert med å gå helt til topps som årets mest solgte nybil.
At e-tron som nå heter Q8 toppet listen var ikke noe sjokk, for gjennom store deler av året var det nettopp denne elbilen som førte an nybilsalget. Men at en stor og dyr bil til rundt 700.000 kroner skulle bli den aller mest solgte gjennom et helt år var en svær overraskelse, og et unntak.
De aller fleste av de tradisjonelle bilmerkene sliter med det norske nybilsalget, som fortsatt blir dratt av Tesla. Det amerikanske merket står bak nærmere 1 av 4 nye biler med norske skilt i år, og lokomotivet her er Tesla Model Y.
Det ble registrert nærmere 2.000 slike elbiler i mars, og totalt nærmer den seg nå 5.000 registreringer i 2024. Totalt er det registrert godt over 50.000 Model Y i Norge.
Nærmest Tesla Y kom Toyotas elbil bZ4X, med Volkswagen ID.4 som en klar treer i forrige måned.
- Tesla Model Y ‒ 1.993
- Toyota bZ4X ‒ 800
- Volkswagen ID.4 ‒ 488
- Volvo EX30 ‒ 384
- Volkswagen ID.3 ‒ 286
- Tesla Model Y ‒ 4.704
- Toyota bZ4X ‒ 1.324
- Volkswagen ID.4 ‒ 924
- Hyundai Kona ‒ 763
- Volvo EX30 ‒ 714
- Tesla ‒ 5.121
- Toyota ‒ 2.226
- Volkswagen ‒ 1.946
- Volvo ‒ 1.376
- Hyundai ‒ 1.328
- Dødstallene på veiene skjøt i været
- De mest kollisjonssikre små varebilene
- Den lange reisen for å bli en elbil