Det begynner å bli fart på leveringene rundt EX30, og det totale antallet doblet seg fra februar til mars. (Fotos: Volvo)

Kjempenedtur for nybilsalget

Målt mot mars 2023 ble salget av nybiler tilnærmet halvert i forrige måned.


I 2020 skjedde det noe ganske oppsiktsvekkende, for Audi e-tron sjokkert med å gå helt til topps som årets mest solgte nybil.

At e-tron som nå heter Q8 toppet listen var ikke noe sjokk, for gjennom store deler av året var det nettopp denne elbilen som førte an nybilsalget. Men at en stor og dyr bil til rundt 700.000 kroner skulle bli den aller mest solgte gjennom et helt år var en svær overraskelse, og et unntak.

2020 var også starten på nedturen vi fortsatt er inne og, og både krig, pandemi, renter og dyrtid skaper ringvirkninger for nybilsalget. Store negative ringer.

Vi må faktisk 15 år tilbake for å finne en like dårlig marsmåned når det kommer til nybilsalget som i år, og da snakker vi altså om mars 2009.

‒ Nybilsalget, som gjerne er en slags temperaturmåler på folks økonomi, gjenspeiler de økonomiske utfordringene mange opplever, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

De har altså tallene for mars klare, og disse viser at det ble registrert 9.750 nye personbiler. Det er 9.616 færre enn mars 2023, og mer eksakt en nedgang på -49,7 prosent.

Vi er nå vant til at elbilandelen ligger på rundt 90 prosent, og i mars sto nullutslippsbilene for 89,3 prosent av alle personbilene som ble nyregistrert her i Norge.

Totalt ble det registrert 22.252 nye biler de tre første månedene, noe som er ned -22,4 prosent målt mot samme periode i fjor.

Også bruktbilsalget har dalt, og totalt er det registrert 111.206 eierskifter og en nedgang på -9,8 prosent så langt i år.

‒ Nybilsalget har gått kraftig ned, spesielt i mars, men også i første kvartal sett over tid. Og nå velger de fleste mindre og mer prismoderate nye biler enn gjennom de siste fem, seks årene, sier OFV-direktøren, som tror denne trenden vil prege nybilsalget framover både i Norge og ute i Europa.

En som har kastet seg på trenden med mindre elbiler er Volvo, og nå virker det som at EX30 begynner å få fart på seg. Det skal du få se ut av topplisten litt lengre ned. 

De aller fleste av de tradisjonelle bilmerkene sliter med det norske nybilsalget, som fortsatt blir dratt av Tesla. Det amerikanske merket står bak nærmere 1 av 4 nye biler med norske skilt i år, og lokomotivet her er Tesla Model Y.

Det ble registrert nærmere 2.000 slike elbiler i mars, og totalt nærmer den seg nå 5.000 registreringer i 2024. Totalt er det registrert godt over 50.000 Model Y i Norge.

Nærmest Tesla Y kom Toyotas elbil bZ4X, med Volkswagen ID.4 som en klar treer i forrige måned.

Topp-5 bilmodeller mars:

  1. Tesla Model Y ‒ 1.993
  2. Toyota bZ4X ‒ 800
  3. Volkswagen ID.4 ‒ 488
  4. Volvo EX30 ‒ 384
  5. Volkswagen ID.3 ‒ 286
Topp-5 bilmodeller 2024:

  1. Tesla Model Y ‒ 4.704
  2. Toyota bZ4X ‒ 1.324
  3. Volkswagen ID.4 ‒ 924
  4. Hyundai Kona ‒ 763
  5. Volvo EX30 ‒ 714
Topp-5 bilmerker 2024:

  1. Tesla ‒ 5.121
  2. Toyota ‒ 2.226
  3. Volkswagen ‒ 1.946
  4. Volvo ‒ 1.376
  5. Hyundai ‒ 1.328
*Kilde: OFV

Les også:

Debatt

Les mer om:

Forbruker Nybilsalget OFV