Statens vegvesen har gjennomført en landsdekkende beltekontroll i busser, og nå skal en video (innfelt) inspirere til bruk. (Foto: Staten vegvesen)

«Karate Kid» skal løfte beltebruken i buss

Statens vegvesen har sjekket bruken av belte i buss, og under den landsdekkende kontrollen ble over 7.000 passasjerer sjekket. Nå skal en morsom video inspirere til beltebruk.


Hvert år gjennomfører Statens vegvesen landsdekkende beltekontroller i bussen, for det er fortsatt slik at mange passasjerer dropper denne.

I april gjennomførte de årets første, og da ble 3.778 busspassasjerer sjekket. Da oppdaget kontrollørene 174 passasjerer som satt uten belte.

Prosentmessig er det omtrent like mange som ble tatt i forrige uke, for av 7.293 busspassasjerer var det 354 som satt uten belte.

Vegvesenet sier at de med slike kontroller vil minne folk på hvor viktig bruk av belte er – også i buss – og samtidig gi viktig informasjon om hvor stort skadepotensialet kan være ved en ulykke.

Det ble kontrollert flest passasjerer i Vestland fylke med 1.562 kontrollerte, mens i Viken fylke ble 1.044 busspassasjerer kontrollert og i Agder ble 1.033 sjekket.

– Målet vårt er at flest mulig skal bli mer bevisste på beltebruk også i buss, og vi ønsker at det blir til en god vane, på lik linje som å bruke belte i bilen, sier prosjektleder Ingvild Ryengen-Bjerke i Statens vegvesen.

‒ Enhver økning av beltebruken ut over dagens nivå er positivt.

Akkurat slik i en bil er et sikkerhetsbelte den største livredderen også i bussen.

‒ Fester du beltet på deg selv, bidrar du også til økt sikkerhet for de andre på bussen! Du blir som et prosjektil dersom du sitter usikret i en buss uten belte, og det skjer et uhell.

‒ Å bruke belte i buss er en gratis forsikring som alle bør benytte seg av, sier Bodil Rønning Dreyer, direktør for divisjon Trafikant- og kjøretøy i Statens vegvesen.

Ryengen-Bjerke legger til at bussnæringen også delaktige i arbeidet med beltebruken, noe som er et svært viktig og positivt samarbeid.

Vegvesenets storkontroll ble gjennomført forrige uke, og nå fokuserer de videre i digitale medier med en helt ny kampanjefilm som er inspirert av filmklassikeren «Karate Kid».

‒ Med denne filmen har vi forsøkt å skape vår egen svart-belte-helt, og fortelle historien om reisen fra belteløs til svart belte, derav navnet «Svart belte i buss», sier Ryengen-Bjerke.

‒ Vi håper å ha skapt en minneverdig historie som viktigst av alt fører til at flere bruker svart belte i buss.

Les også:

Les mer om:

Nyheter