ID-bilene ett år foran skjema

Mens vi venter på 10 nye elbilmodeller fra Volkswagen, har salget rundet en halv million ‒ ett år før skjema.


På samme tid som Porsche kan feire at Taycan har rundet 100.000 eksemplarer kan Volkswagen melde om en enda mer imponerende milepæl ‒ en halv million ID-biler.

Og minst like viktig ‒ ordrebøkene framover er fulle.

-->
‒ Levering av en halv million ID-er bekrefter at Volkswagen-modellene blir godt mottatt av våre kunder – over hele verden. Vi er på rett vei med kampanjen vår for elektrisk mobilitet og suksesshistorien vår fortsetter, sier Imelda Labbé, styremedlem for salg, markedsføring og ettersalg i Volkswagen.

‒ Vårt fokus er uendret ‒ vi ønsker å gjøre Volkswagen til det mest ettertraktede merket for bærekraftig mobilitet. Vi gjør vårt ytterste for å levere de rundt 135.000 ID-ene som kundene har bestilt så raskt som mulig. Men på grunn av den vedvarende anstrengte situasjonen når det gjelder levering av deler, må vi hele tiden justere produksjonen, sier Labbé.

Som de andre store merkene planlegger også Volkswagen langt fram i tid, og i 2033 skal det være slutt på å lage nye biler med forbrenningsmotor her i Europa.

Planen er at salget av elbiler skal utgjøre 70 prosent av det totale salget i 2030, mens den elektriske ambisjonen for USA og Kina lyder på mer enn 50 prosent av salget i 2030.

Volkswagen ser også til Norge når de meisler ut framtiden.

– Norge er forløperen innen elektrisk mobilitet. ID.4 toppet registreringsstatistikken der i oktober. Dette eksemplet viser at familieproduktporteføljen til ID samsvarer med behovene til kundene våre, sier Labbé.

Det tyske merket har store elektriske ambisjoner, og skal lansere 10 nye elektriske modeller innen 2026.

‒ Volkswagen vil ha den bredeste porteføljen av elektriske kjøretøy i bilindustrien. Fra elbilen på inngangsnivå hvor målet er under 25.000 euro til det nye flaggskipet Aero B vil vi ha det riktige tilbudet i hvert segment, sier Labbé.

Volkswagen fikk føle på barnesydommer da de introduserte ID.3 høsten 2020, men har siden introdusert noe ganske viktig for framtidens bilmerker ‒ trådløse oppdateringer av elbilenes programvare. Dette åpner nemlig for at feil kan rettes nesten umiddelbart.

‒ Vår erfaring med dette de siste månedene har vært veldig positiv, sier Labbé.

‒ Fordelen er at vi kan ta tilbakemeldinger fra kunder og legge disse direkte og raskt til nye funksjoner, for eksempel økt ladekapasitet eller varsling om batterikapasitet i førerdisplayet.

Den nye plattformen kalt MEB er selvsagt den viktigste årsaken til at Volkswagen har rundet 500.000 elbiler på så kort tid, og denne har også andre merker i Volkswagen-gruppen utnyttet. Biler som Audi Q4, Cupra Born og Skoda Enyaq er alle satt sammen på MEB, noe også de fem ID.-bilene tilgjengelig i Norge er ‒ ID.3, ID.4, ID.5, ID. Buzz og ID. Buzz Cargo.

Her hjemme kjemper nå ID.4 med Tesla Model Y om å bli årets mest kjøpte bil, og foreløpig har Model Y et forsprang på drøye 1.200 biler.

Totalt ruller det i overkant av 30.000 ID-biler her i Norge, som altså har en ganske stor andel av de totalt 500.000 bilene som er laget av den elektriske serien.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter