Det er ikke så veldig rart at Ioniq 6 er en effektiv bil. Dette er nemlig en såkalt streamliner, et uttrykk først brukt på runde og aerodynamiske tog som ble introdusert på 1930-tallet. Streamliner betyr altså strømlinjet.
Og Ioniq 6 er virkelig strømlinjeformet, og har en luftmotstandskoeffisient på pene 0,21 ‒ helt oppe blant de aller mest aerodynamiske bilene. Fordelen med mindre luftmotstand er at bilen skjærer enklere gjennom luften, og trenger dermed mindre energi for å forflytte seg.
-->
I tillegg til det aerodynamiske designet har Hyundai puttet inn batteripakker helt opp til 77,4 kWh i bilen som er laget på elbilplattformen E-GMP, mens forbruket til versjonen med 18-tommers felger og en batteripakke på 53 kWh er estimert til 14 kWh/100 km.
Kombinasjonen RWD, 18 tommer hjul og 77,4 kWh batteri gir en oppgitt rekkevidde på 610 kilometer.
Long Range-utgaven har selvsagt det største batteriet og blir tilgjengelig med enten bak- eller firehjulsdrift, og AWD-utgaven med to motorer har 325 hk og 605 Nm dreiemoment som sørger for 0-100 km/t går på 5,1 sekunder.
Men det handler om langt mer enn et luftdrag-vennlig design og et effektivt drivverk, for Hyundais etterfølger til Ioniq 5 er virkelig en moderne elbil.
Selv med 610 WLTP-kilometer må også Ioniq 6 lades, og her kommer fordelen med et 800 volts system inn. Denne teknologien gjør at ladingen fra 10 til 80 prosent kan gå unna på kun 18 minutter, og i likhet med Ioniq 5 kan bilen også fungere som en ladeboks.
Dette heter V2L (Vehicle-to-Load), og betyr at det er mulig å benytte strøm fra bilen til å drive et elektrisk apparat som for eksempel en vannkoker. Det er en helt vanlig stikkontakt under baksetet, og det er også mulig å en utvendig adapter som plugges inn i Type2-kontakten.
Selve bilen er ganske stor, faktisk neste like lang som en Audi e-tron som måler 4,9 meter. Ioniq 6 er 4,86 meter lang, 1,88 meter bred og 1,50 meter høy, og har en ganske så gavmild akselavstand på 2,95 meter. Det betyr enda bedre utnyttelse av den innvendige plassen.
‒ Ioniq 6 er utviklet og designet for å sømløst forbedre livene våre, sier toppsjef og leder av Hyundais CX og Marketing-avdelinger, Thomas Schemera, i forbindelse med verdenspremieren.
‒ Det innovative interiøret er planlagt til minste detalj som et kokongliknende personlig rom, fullpakket med avansert teknologi som gir en trygg og stressfri kjøreopplevelse. Det romslige interiøret er utviklet med bærekraft og brukervennlighet i kjernen, og representer et nytt steg fremover for elektriske biler ‒ helt i tråd med hva våre kunder ønsker.
På innsiden er det stemningsbelysning i to toner og 64 forskjellige farger som det er mulig å velge mellom, og det er seks forhånddefinerte temaer. For eksempel er det en som heter Speed Sync Lighting, og denne skal ifølge Hyundai gi en kjøreopplevelsen ved at lysstyrken endres etter hastigheten.
Ioniq 6 er også mulig å få med Relaxation Comfort-seter, og her er det mulig å legge forsetene ned til en behagelig hvileposisjon. Setene i Ioniq 6 er spesielt utviklet for elbiler, og er 30 prosent tynnere enn tradisjonelle bilseter ‒ noe som gir mindre vekt og dermed mer rekkevidde ‒ og enda bedre plass på innsiden.
I tillegg til kjøremoduser er også Ioniq 6 utstyrt med noe som er kalt e-ASD, og dette skal ifølge koreanerne gi ekstra spenning og nytte med et lyddesign som endrer volum etter kjørestatus.
Foran på innsiden er den nye elbilen utstyrt med et 12-tommers digitalt instrumentpanel og en 12-tommers infotainmentskjerm som kan tilpasses av brukeren, og infotainmentsystemet gir også rekkeviddeinformasjon i sanntid basert på gjeldende batteristatus.
Og ja, det er både Apple CarPlay og Android Auto, og nettbaserte tjenester som inkluderer ruteplanlegger som kan inkluderer ladestopp. Og ganske så kult er det mulig å koble to mobiler via Bluetooth, en for telefonsamtaler og en for musikkstreaming.
Når det gjelder musikk ‒ Ioniq 6 er utstyrt med et Bose-anlegg med åtte høyttalere, inkludert en subwoofer, og disse er plassert rundt om i bilen for et optimalt lydbilde.
Hyundai har selvsagt ikke glemt førerassistentene, og Ioniq 6 har alle de nyeste som Hyundai-gruppen har utviklet. Det inkluderer også en smart cruisekontroll som kan lære seg førerens kjørestil, så her bør det føles som at det faktisk er du som kjører bilen selv med cruisekontrollen aktivert.
Den har også fjernstyrt parkering som jo mange setter pris på, samt et 360-graders kamera som viser hva som skjer rundt bilen ‒ nyttig når for eksempel dørene skal åpnes.
Det er også en rekke andre avanserte assistenter, og disse gjør kjøreturen både enklere og ikke minst sikrere.
Hyundai sier foreløpig ikke noe om når markedslanseringen skjer, men den neste elbilen fra Hyundai bør ikke være så altfor langt unna ‒ den skal nemlig inn i produksjon allerede til høsten.
Her er bilder av den neste Ioniq-bilen fra Hyundai, den strømlinjeformede Ioniq 6.
Les også: