Dette er intet mindre enn historiens sterkeste gatelovlige BMW M. (Fotos: BMW)

Historiens sterkeste gatelovlig BMW M

Denne oksen av en SUV ser rødt og har ikke færre enn 748 hestekrefter.


De som gjerne vil kjøre noe av det aller råeste SUV-verden kan tilby, kan gå for en ganske historisk BMW-utgave. For som en real 50-årsgave til seg laget BMW M sin andre egenproduserte M-modell så sent som i fjor ‒ og dette er altså en SUV.

Den første rene M-bilen er som kjent M1 fra 1978, denne berømte sportsbilen som fikk legendestatus etter at kunstnergeniet Andy Warhol fikk male en slik.

-->
Siden har det selvsagt kommet mange M-utgaver, slik som M3 og M5, men det var først i fjor M-avdelingen kunne presentere en ny egenutviklet modell ‒ og det er altså av alle ting en høyreist SUV.

Det finnes nok av slike som har ytelser som selv ekte sportsbiler sliter med å matche, som for eksempel Audi RS Q8 og ikke minst Porsche Cayenne Turbo S E Hybrid med sine vanvittige 680 hestekrefter.

BMW XM sliter med å matche den særs ville Cayenne-utgaven når det kommer til rene krefter, for her snakker vi om en 4.4-liters V8-bensinmotor samt en elmotor som har en samlet maksimal effekt på 653 hk og 800 Nm dreiemoment. Det gjør dog til en sprinter, og 0-100 km/t gjøres unna på 4,3 sekunder.

Og ja, siden dette er en hybrid med en elmotor kan den kjøres som en utslippsfri pusekatt i byene ‒ BMW lover over 80 kilometer med ren elektrisk rekkevidde for XM.

Men åpnerbart har ikke BMW M vært helt fornøyd med denne, eller iallfall tenkt at det faktisk bor mer i V8’eren som til og med kan få Cayenne-utgaven til å virke litt daff. Og gjort noe med det.

Ingeniørene har altså kaste seg over V8-motoren, og resultatet er 585 hk ved 5.600 r/min og et dreiemoment på 750 Nm ‒ opp med 100 Nm fra tidligere.

Den sterke elmotoren i M Hybrid-systemet yter opp til 197 hk og 260 Nm, og sluttresultatet av endringene er en XM med 95 flere hk og 200 mer Nm. Mer eksakt bor det elleville 748 hk og 1.000 Nm i denne utgaven ‒ som er kalt BMW XM Label Red.

Kreftene blir som vanlig sendt ned til hjulene og videre ned til underlaget via en 8-trinns M Steptronic, og resultatet er en SUV som også sprenger 4-sekundersgrensen.

0-100 km/t er nemlig oppgitt til lynraske 3,8 sekunder, mens tyskerne fornuftig nok har puttet inn elektronikk som begrenser toppfarten til 250 km/t. For ja, dette er tross alt en SUV. Men som vanlig er de ikke vanskeligere enn at de også tilbyr en M Driver’s Package som skyver grensen helt opp til 290 km/t, noe som jo kan være greit på Autobahnen.

Den elektriske toppfarten er som vanlig på 140 km/t, mens den elektriske rekkevidden fortsatt befinner seg rundt 80 kilometer ‒ så denne kan fungere som en ren elbil i hverdagen.

At den har fått en rød merkelapp kan man også enkelt se fra utsiden, og møter du en slik XM vet du hva det handler om.

Dette er altså historiens sterkeste gatelovlige utgave som M-gjengen har laget, og ingeniørene har også fokusert på kjøreglede og den har et oppsett som fokuserer på bakhjulsdriften. Men det fortsatt en 4WD-bil, så den bør fungere veldig bra også under norske vinterforhold.

Alt av de beste løsningene som M kan by på har selvsagt funnet veien til den nye sjefen, og det er også nok av valg når de røde merkelappene skal kombineres med andre farger.

BMW byr ikke på mindre enn 50 individuelle spesialfarger, så det bør være mer enn mulig å finne kule kombinasjoner her.

Det som ikke er fullt så kult er antall biler de skal lage av XM Label Red, for her skal det settes sluttstrek på 500 eksemplarer. Alle blir selvsagt nummeret med 1 av 500 på innsiden, slik at ingen skal være i tvil om at dette er noe ganske spesielt.

Bilene skal settes sammen på BMW Group Plant Spartanburg i USA, og produksjonen skal starte opp i august.

Slik ser historiens sterkeste gatelovlige BMW M ut, og denne oksen ser altså rødt så det holder.

Les også:

Les mer om:

Nyheter