HiPhi er på plass i Norge, og har funnet veien til Strømmen Storsenter utenfor Oslo. (Fotos: HiPhi)

HiPhi på plass i Norge

Steg to på den europeiske ferden til HiPhi er tatt, og det har ledet dem til selveste Oslo. Eller, rett utenfor den norske hovedstaden.


HiPhi er et av disse ferske bilmerkene fra Kina, og mer eksakt er det selskapet Human Horizons som står bak merket. Ambisjonen er ganske grei ‒ de skal lage helelektriske og stadig mer selvkjørende biler fra hyllene aller øverst. De selv kaller seg for et LuxTech EV-merke.

Human Horizons ble etablert så sent som i 2017, og i 2019 kunne de vise fram sitt første imponerende konsept som nå har blitt til HiPhi X. Den bilen entret det kinesiske markedet i 2021.

Målet var og er fortsatt hjemmemarkedet Kina samt de europeiske kundene, så de følger formelen til flere andre nye kinesiske merker. Og det går ganske unna med HiPhi.

For etter å ha etablert seg i Kina med en masse HiPhi Hub, har de nå rettet blikket mot elbilfokuserte Europa. Den første stoppen var München, og der kunne de klippe snoren til det aller første europeiske visningssenteret i september.

Derfra var ikke turen altfor lang over til Norge, og de satte kurs nesten umiddelbart etter åpningen i Bayern. Så mindre enn en måned etter å ha entret det tyske markedet er de offisielt på plass i det norske, men de har i motsetning til flere andre litt mer luksuriøse elbilmerker droppet hovedstadens paradegate.

Mer eksakt har de tatt veien fra Oslo og satt kurs mot Lillestrøm, og stoppet opp i Strømmen. Og det passer jo bra av et par grunner.

Strømmen bør jo være et fint sted for biler som går på strøm, og ikke minst finner vi Norges største kjøpesenter der ‒ enkelt og greit kalt Strømmen Storsenter. I likhet med senteret i München heter også det i Strømmen HiPhi Hub.

De som var invitert til VIP-åpningen kunne også få en forhåndstitt på HiPhi Y, den neste nye modellen fra HiPhi. Over i Kina har Y’ern allerede vært en stor suksess, og ifølge HiPhi selv har de levert 2.577 eksemplarer til kundene i løpet av de to første månedene ‒ august og september.

Nå er det altså Norge det gjelder.

‒ Vi er glade for å feire lanseringen av vår andre europeiske HiPhi Hub her i Oslo. Norge har den høyeste markedsandelen av EV-registreringer i Europa, så det er det ideelle stedet for oss å bringe Kinas bestselgende premium EV-merke til forbrukere som allerede er så entusiastiske for elbiler, sier Mark Stanton som har tittelen CTO.

‒ Vi ønsket å velge et sted som enkelt ville tillate gjestene å oppleve HiPhi. Gitt Norges værvariasjoner er det en økende popularitet for innendørs kjøpesentre, så det passet perfekt. Vi ser fram til å ønske kunder velkommen og vise dem det beste LuxTech som HiPhi har å tilby.

Slik ser lokalet ut:

Så grunnen til at de har funnet veien til storsenteret er altså det varierende været her i Norge, og de som besøker kjøpesenteret kan se tre modeller. Og biler som HiPhi ubeskjedent kaller en super-SUV, en banebrytende Digital GT og altså en LuxTech SUV.

Dette er henholdsvis HiPhi X, HiPhi Z og den nye HiPhi Y.

Her er den i midten på plass i Norge, HiPhi Z:

Videre sier HiPhi at lokalet er designet for et avslappende miljø hvor det også er mulig å utforske de forskjellige valgene som merket tilbyr ‒ alt fra lakkfarge til interiøralternativer og en HiPhi-designet vegglader for hjemmebruk.

I likhet med lokalet i München skal også interiøret gjenspeile personligheten til LuxTech HiPhi-serien, så her skal man få litt følelse av å sitte inne i en HiPhi-bil.

Videre sier merket at de skal levere en skreddersydd ettersalgsopplevelse til kundene, i samarbeid med en erfaren servicepartner for å sikre det aller beste innen service, vedlikehold og reparasjon. Det er foreløpig ikke kjent hvem HiPhi skal samarbeide med.

Allerede i sommer ble det åpnet for bestillinger av HiPhi X og HiPhi Z, mens salget av HiPhi Y skal åpne i slutten av året.

Les også:

 

 

 

Les mer om:

Elbiler Nyheter