Dette er Volkswagen ID.2all, et konsept av en rimeligere elbil som kommer i 2025. (Fotos: Volkswagen)

Her er ID.2 ‒ Volkswagens første rimelige elbil

Med priser som en Polo og innvendig plass som en Golf retter Volkswagen blikket mot det rimelige segmentet med ID.2.


Det er in å kalle biler for tall, og flere av de mest populære elektriske nybilene i Norge følger dette prinsippet. Tesla Model 3, Polestar 2, Volvo C40, BMW i4 og Audi Q4 er gode bevis på den nye navnestrategien som mange av bilmerkene nå følger.

Også folkemerket har kastet seg på trenden med sin nye elbil-serie. Volkswagen har på plass ID.3, ID.4, ID.5 og ID.6, og startet det hele med den bilen med det lavest tallet.

ID.3 er ment som et helelektrisk alternativ til Golfen, og har en lignende størrelse. Elbilen er 4,26 meter lang, mens Golfen måler 4,28 meter i lengden. Men Volkswagen har som kjent mindre biler enn dette, og en Polo er for eksempel rett over 4 meter i lengden.

Det er også grunnen til at det hele startet med 3, for de har planer om lillesøstre til denne. Som for eksempel en ID.2, en elbil som skal dukke opp i 2025.

Og nå vet vi litt mer om denne, for tyskerne har nå hatt verdenspremiere på et konsept kalt ID.2all, en liten og kompakt elbil med forhjulsdrift.

I tillegg til denne har Volkswagen også annonsert en enda mindre og rimeligere elbil som skal starte på under 20.000 euro, en ny kompakt SUV som skal komme i 2026 samt et nytt flaggskip kalt ID.7 som kommer senere i år.

Det er gode nyheter for Volkswagen-forhandlere over hele verden, og spesielt for Volkswagen Norge som fra nyttår kun skal selge elbiler.

‒ Nybilsalget vårt hittil i år er 90 prosent elektrisk, sier Thomas Meiner, som er direktør for Volkswagen personbil.

‒ Med ID. 2all og flere nye modeller får vi dermed en enda større bredde i elbilporteføljen vår. Vi har stor tro på at de kommende modellene vil treffe godt i markedet.

Som med de andre ID-bilene skal også ID.2all bygges på den elbilfokuserte MEB-plattformen, og denne utnytter fordelene elbiler uten et tradisjonelt drivverk har. Mer spesifikt heter plattformen MEB Entry og passer dermed for innstegsmodellene.

Selv om ID.2all blir en rimelig bil, startprisen i Tyskland blir under 25.000 euro, arver også denne egenskaper fra de større søstrene.

Så elbilen får ting som førerassistteknologien Travel Assist, IQ.Light LED-matrise-frontlykter, 3D LED-baklysklynger med horisontal LED-stripe, Park Assist Plus med minnefunksjon, ID.Light (intuitive lyssignaler for føreren) og elektriske seter med massasjefunksjon, opplyser Volkswagen.

For den romslige følelsen er det også et stort panoramasoltak som bør skape en fin atmosfære for de på innsiden, og det er også en 12,9-tommers berøringsskjerm som inkluderer en rad under med opplyste knapper for styring av klimaanlegget. Det er også en digital cockpit-skjerm på 10,9 tommer og head-up-display i konseptet 2all.

Navnet kan for øvrig tolkes på engelske tolkes som to all og til og med tall, og den er da også ganske stor til å være en liten bil.

Konseptet går rett inn i Polo-landet med 4,05 meter, men byr på samme tid på en akselavstand på gavmilde 2,6 meter. Det bør gi god innvendig plass, og bagasjerommet er også på spandable 440 liter.

Seteryggene bak kan selvsagt legges ned, og da åpenbarer det seg et sammenhengende lasteområde på 2,20 meter. I tillegg er det et oppbevaringsrom som rommer 50 liter under baksetet, som kan slås sammen i en enkel bevegelse, opplyser tyskere.

Når det gjelder drivlinjen sier Volkswagen at ID.2all er utstyrt med en elmotor på 226 hestekrefter som driver forhjulene, og konseptet fyker opp til 100 km/t på under 7 sekunder og har en toppfart på 160 km/t.

Tyskerne sier ikke noe om batteriet, men opplyser at WLTP-rekkevidden blir opp mot 450 kilometer, mens ladingen fra 10 til 80 prosent skal gå unna på rundt 20 minutter.

Konseptet Volkswagen ID.2all byr også på en sniktitt på merkets nye design.

‒ ID. 2all gir en forhåndsvisning av det nye designspråket til Volkswagen, som er basert på de tre pilarene stabilitet, likeverdighet og entusiasme, sier Andreas Mindt, designsjef i Volkswagen Passenger Cars.

Volkswagen ID.2all blir en av hele 10 nye elektriske modeller innen 2026, og er altså meldt inn til 2025.

Når det gjelder ID.7, den første av de nye som kommer allerede i år, lover Volkswagen for første gang rekkevidder over 700 kilometer, og denne skal først komme som sedan og deretter også som en stasjonsvogn.

Her er bilder av den som blir aller minst i familien når den kommer, konseptet Volkswagen ID.2all:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter