Har klar en ny VW T-Roc R

En ny versjon av den sportslige SUV-modellen fra Volkswagen er klar, og til tross for et veldig elbil-fokus i Norge har Volkswagen stor tro på den oppgraderte utgaven.


Tilbake i 2018 fikk vi de første virkelige signalene på at elbilene var i ferd med å ta over det norske nybilmarkedet, og Nissan Leaf ble Norges mest populære nybil det året.

I tillegg slo elbilene Tesla Model X og Model S, Renault Zoe og Hyundai Ioniq seg inn på topp-20.

-->
Men de tradisjonelle bilene ga de fortsatt kamp, og inne blant de 20 mest populære modellene var også Volkswagen T-Roc på en 18. plass.

Denne SUV-modellen i det populære B-segmentet ble satt i produksjon sent året før, og var ment som en slags høyreist søster av folkebilen Volkswagen Golf.

Og i likhet med Golfen fikk også T-Roc en litt mer sportsligere R-utgave, og ja, den var utstyrt med eksakt den samme 2-liters turbomotoren som Golf R.

Dette satte selvsagt entusiastene pris på, og nå får de litt mer å juble for. For denne blir nå litt nyere.

Volkswagen sier at de har gjennomført en solid ansiktsløfting, og at de forventer stor interesse rundt sjefen i T-Roc-familien når de nå åpner salget.

Motoren er fortsatt den samme 300 hk sterke 2-literen, men oppgraderingene inkluderer både utsiden og innsiden.

På innsiden inkluderer dette et nytt instrumentpanel med myke materialer, og infotainmentsskjermen er også ny.

Her er skjermen erstattet med et nettbrett med flere touchfunksjoner, hvor blant annet klimaanlegget kan styres med noen enkle og forsiktige trykk på skjermen.

Et nytt multifunksjonsratt skal gjøre betjeningen enda mer intuitiv.

Volkswagen T-Roc R byr også på flere utvendige farger og blir mulig å bestille med utstyr som Top-Sportsseter i skinn Nappa Carbon, Akrapovic sportseksos i titan, Black Style pakke og 19-tommers Estoril eller Pretoria lettmetallfelger med 235/40 dekk, opplyser Volkswagen Norge.

Den er fortsatt mulig å få bilen med et avtagbart tilhengerfeste, og her er maksimal tilhengervekt på 1.700 kilo.

Helt bakerst kan den sportslige SUV-modellen by på et bagasjerom på 445 liter, som utvides til 1.290 liter om baksetene legges ned. Så ja, den bør også være ganske praktisk.

‒ Dette er en morsom bil for de som setter pris på litt ekstra «trøkk», sier Volkswagen-direktør i Norge, Harald Edvardsen-Eibak.

‒ Den nye T-Roc R har fremdeles den samme kraftige 2-liters turbomotoren som tidligere med 300 hk. Det gjør at bilen akselererer fra 0-100 km/t på 4,9 sekunder og toppfarten begrenses elektronisk til 250 km/t.

Volkswagen forventer altså en bra etterspørsel når de nå åpner for salg, og den nye Volkswagen T-Roc R har fått en startpris på 605.800 kroner før frakt- og leveringsomkostninger.

‒ Volkswagen T-Roc R har siden lanseringen for noen år siden vært vår mest prisgunstige R-modell, og solgt veldig bra, sier Edvardsen-Eibak.

‒ Nå kommer den i oppgradert utgave som gjør den til et enda bedre valg enn tidligere, slår den norske sjefen fast.

Her er bilder av den nye Volkswagen T-Roc R:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter