Ah, gode gamle Golf. Dette er bilen som ble introdusert i 1974, og som raskt tok over Boblas ansvar som en ekte folkebil. For tyskerne traff midt i okseøyet med denne.
Siden har det kommet flere varianter, som Cabriolet i 1979, Variant i 1993 og Golf Plus i 2006. Og her hjemme kan vi selvsagt ikke glemme e-Golf, den helelektriske utgaven som banet seg vei til mange garasjer fra 2014.
Og nei, vi har selvsagt ikke glemt utgaver som legendariske GTI i 1975, og de potente GTD i 1982, GTE i 2014 og flaggskipet Golf R som ble en favoritt fra 2002.
Som en folkefavoritt har selvsagt Golfen banet vei for flere nye løsninger, og i nyere tid kan vi nevne Travel Assist og ikke minst de viktige Car2X-teknologien som åpner for at bilen kan kommunisere med andre biler og motta sanntidsdata.
Det er solgt vanvittig mange Golfer i løpet av 50 år, faktisk mer enn 37 millioner biler, og den befinner seg nå i 8. generasjon. Og for å markere at den runder et halvt århundre byr Volkswagen på en oppdatert versjon.
Den blir nordmenn snytt for.
Her hjemme har importøren bestemt at de ikke skal ta inn andre biler enn de helelektriske, og e-Golfen fikk fyken da tyskerne introduserte ID.-serien med ID.3.
Dermed er ikke nye Golf tilgjengelig i Norge, så hva går vi glipp av?
Vel, de nye ladehybridene har mer krefter, GTE flekser nå med 272 hk, rundt 100 kilometer elektrisk rekkevidde og hurtiglading opp til 50 kW. Det høres utvilsomt forlokkende ut.
Det er et oppgradert ratt og en fersk IDA, denne taleassistenten til Volkswagen, som nå får hjelp av ChatGPT, og et nytt infotainment som byr på et 12,9-tommers berøringsskjerm.
Foran og bak får Golfen et løft med nye LED-lys som også kan by på IQ.Light hvor fjernlysene har en solid rekkevidde på 500 meter.
Nye Golf kan også by på nye assistentsystemer, som for eksempel en enda litt bedre Park Assist Plus som mange helt sikkert setter pris på. Her kan du nemlig parkere bilen via en smarttelefon, og selv de smaleste lukene er mulig å få parkert i.
‒ Golf har vært kjernen i Volkswagen-merket i et halvt århundre nå, og har levert mobilitet til en økonomisk overkommelig pris og det høyeste tekniske nivå i denne bilklassen. Dette er presis hva vi bygger videre på med den nye evolusjonære fasen ‒ med enda høyere effektivitet, komfort og kvalitet samt et nyt betjeningskonsept. Golf blir ikke bedre enn dette, sier Thomas Schäfer, CEO for Volkswagen.
Det får vi dessverre ikke oppleve, men vi kan jo alltid sjekke ut bildene. Så her den oppgraderte 8. generasjon av en levende legende, nemlig Volkswagen Golf: