Ford Fiesta er en av disse legendariske modellene som alltid har vært her. Nå har den selvsagt ikke det, men etter at den kom i 1976 har den vært en storselger stort sett over hele Europa.
Det er altså svært mange som har gode minner om Fiesta, og nå blir den enda litt nyere for å henge med i moderniseringen som skjer blant de mange bilmodellene.
-->
Det er altså ikke snakk om en ny generasjon, men en oppdatering av 7. generasjon som ble introdusert i 2017.
‒ Fiestaens suksess opp gjennom årene skyldes at bilen har holdt tritt med tiden, det vil si alt fra teknologi til kjøreegenskaper, sier Roelant de Waard har Ford Europa.
‒ Den nye Fiesta går igjen foran i segmentet for mindre personbiler ved å tilby kundene en bil som passer for enhver livsstil.
Nå tar ikke Fiesta et langt steg med elbilene ved at den også kommer som ladehybrid, men den er fortsatt elektrifisert gjennom Fords EcoBoost Hybrid 48-volts mildhybrid-system. Denne jobber sammen med en 7-trinns automatkasse og en 1-liters EcoBoost-motor.
Fiesta bruker Fords B-plattform som også Puma benytter, og den nye skal komme i flere både 3-dørs og 5-dørs-varianter. Den har fått en litt nyere front som hever nesa, og Fords «blå oval» er nå flyttet fra panseret til grillen.
Det er også nye LED-lykter, nye felger og ny styling, noe som bør gjøre den enda mer attraktiv.
‒ Fiesta er en liten bil med ekte personlighet. Dens morsomme natur og kvalitet har alltid blitt uttrykt gjennom stylingen, sier Amko Leenarts, direktør for Design hos Ford Europa.
‒ For vår nye Fiesta har vi skapt enda mer særegne karakterer for hver av Fiesta-variantene, slik at kundene våre kan velge en versjon som gjenspeiler egen stil og livssyn.
På innsiden har de oppgradert Fiesta med et nytt 12,3-tommers instrumentpanel, og satt inn enda flere førerassistenter. Her er det blant annet en varsling om man kjører feil vei, noe som oppdages av et kamera og navigasjonen.
Den har også ting som blindsonevarsler, varsling av kryssende trafikk, aktiv bremsing og filholder.
Infotainmentsystemet Sync 3 som også er tilgjengelig åpner for stemmestyring av både lyden, navigasjonen og tilkoblede telefoner. For ja, nye Fiesta støtter både Apple CarPlay og Android Auto, som begge understøttes av en 8-tommers berøringsskjerm.
Minst like spennende er at Fiesta også kommer i en ny ST-versjonen, og her lanserer også Ford en ny farge ‒ Mean Green.
Fiesta ST klarer 0-100 km/t på 6,6 sekunder og har en toppfart på 230 km /t. En 1.5-liters EcoBoost-motor yter 200 hk ved 6.000 omdreininger, og dreiemomentet økes fra 290 Nm ved 1.600 r/min til 320 Nm ved 4.000 r/min.
I tillegg til Normal og Sport har den nye Fiesta ST også en Track-modus for banekjøring.
Ford sier at de skal starte med utleveringene av nye Fiesta i begynnelsen av neste år, men det spørs om den finner veien til Norge.
Her handler det meste nå om ladbare biler, og det ikke den nye Fiesta. Men du kan trøste deg med bildene av den nye, og kanskje tenke tilbake på lykkelige tider i en litt eldre Fiesta. For slike minner har mange.
Les også: