Red Dot Awards har vokst seg som en av de største prisene innen industridesign, og en av grunnen er utvilsomt at de leverer ut veldig mange røde prikker.
Det betyr at det er mange som vinner en slik pris hvert eneste år, inkludert mange bilmerker. Og disse er selvsagt på hugget og viderebringer de gode nyhetene via pressemeldinger og sosiale medier.
-->
Og en Red Dot er da også verd å skryte av, og en av de som i år har fått en slik er den nye Kia Niro PHEV. Den er tildelt en rød prikk i produktdesign-kategorien, og dette er den 28. Red Dot som Kia er tildelt siden 2009.
‒ Nye Niro fremstår som en ny bil på alle måter. Bilen oppdages både av nye og gamle Kia- kunder. Overskrifter som «Elbilen folk flest trenger», oppsummerer Kia Niro på en god måte, sier Christian Lagaard i Kia Bil Norge.
Men det finnes også graderinger av prisen, altså størrelsen på pokalen, og den som er størst er Red Dot «Best of the Best». En slik fikk Kia i fjor med EV6, en bil som nylig ble kåret til årets ytelsesbil i verden gjennom EV6 GT-utgaven. Ikke verst!
Et annet merke som abonnerer på røde prikker er Ferrari, som siden 2015 har dratt inn hele 26 slike prikker. Det betyr at de i snitt har fått nærmere tre prikker hvert år, noe som er mest av alle bilmerkene.
Og enda mer imponerende, de drar stadig inn nye best av de beste-priser ‒ den aller høyeste utmerkelsen. Dette inkluderer modellene FXX-K, 488 GTB, J50, Portofino, Monza SP1, SF90 Stradale og senest den imponerende Ferrari Daytona SP3.
Dette er altså en designpris, og hyllesten bør dermed rettes til det Flavio Manzoni-ledede Ferrari Styling Centre. Disse designer ikke bare løsninger som ikke kun forbedrer bilene, men som også gjør dem unike ‒ uten at det går utover forholdet mellom form og funksjon ‒ noe som jo er et meget sentralt element i Ferraris DNA.
Denne gjengen har nylig fått en ny og ganske spesiell utfordring, for Ferrari har nå gjort noe som tidligere har vært helt utenkelig. For de har ikke bare laget seg en 4-dørs bil for aller første gang, men av alle ting også en SUV.
Jepp, de nye tidene har innhentet den steilende hingsten.
Med Ferrari Purosangue har Ferrari kjørt rett inn i et ukjent landskap, for her må altså kjøreegenskapene også være på plass om bilen finner seg utenfor asfalten.
Men som navnet hinter, Purosangue viser til en fullblods, har de fokusert veldig på sportslige egenskaper. En helt ny arkitektur gir bilen et litt slankere og atletisk eksteriør som helt klart skiller de fra andre SUV-modeller på markedet, og har de selvsagt også fokusert på innvendig komfort for denne «familiebilen».
At de har truffet ganske greit viser altså årets Red Dot-utdeling, for Purosangue har vunnet Red Dot: Best of the Best i samme kategori som Kia EV6 fikk en rød prikk. Dermed er alle ekspertene enig om at dette er en vakker bil, og med 725 hestekrefter og 716 Nm dreiemoment bør også de som fokuserer på ytelser være fornøyde.
Men dette var altså ikke den eneste best av de beste-prisene Ferrari nå har hanket inn.
Da Ferrari skulle lage seg en framtidsvisjon gikk de for et design som skulle vise selve farten gjennom sylskarpe, kantete geometriske linjer, og bilen ser mer ut som en baneracer enn en gatebil.
Uansett, juryen hos Red Dot har vært så imponert av Ferrari Vision Gran Turismo at de like godt kåret den til best av de beste i den innovative produkter-kategorien. Så to best av de beste-priser til Ferrari ‒ noe som aldri før har skjedd.
Slik ser visjonen ut:
I tillegg til Purosangue og Vision Gran Turismo hentet også Ferrari hjem en tredje rød dott, for også 296 GTS fikk en slik. Også denne er ganske unik, for her snakker vi om en V6 Spider som ikke er mindre enn en plug-in hybrid. Jepp.
Den deler dermed en Red Dot med en annen ladehybrid, og da er vi tilbake til Kia Niro.
Og siden den har blitt ganske så nyere siden forrige generasjon, så må vi selvsagt vise et bilde av den nye utgaven som allerede har hanket inn en veldig stor pris ‒ Kia Niro ble nemlig kåret til årets bil i verden av kvinnene så sent som i forrige måned.
Slik ser den prisbelønte og nye Kia Niro ut:
Les også: