Selskapet har for lengst tatt det helelektriske steget med
Jaguar I-Pace, men de har ambisjoner langt utover dette. Britene styrer nemlig
etter noe som de har kalt Destination Zero, og skal nå dit må de elektrifisere
hele modellinjen. Og de er nå godt i gang.
1.5-liters bensinmotor som jobber sammen med elmotoren, og dette senker
forbruket formidabelt. Britene hevder selv at hybridversjonen av Evoque kun
slipper ut 32 g/km CO2, mens CO2-utslippet til Discovery Sport er opplyst til
36 g/km. Dette er svært bra, og JLR har faktisk forsket så mye rundt det
nye hybrid-drivverket at de har søkt om over 40 patenter knyttet til dette. Og selv om motoren ikke høres så veldig imponerende ut, kan
den skryte av 200 hestekrefter som kombineres med en 107 hk sterk elmotor på
bakakslingen. Det er ikke bare kreftene som er voksne når det kommer til
de to PHEV-modellene. Jaguar Land Rover har utstyrt de med et 15 kWh stort
batteri, og kombinert med andre løsninger gir dette elektriske rekkevidder som
bør holde for vanlig hverdagskjøring. Range Rover Evoque har fått en rekkevidde på 66 kilometer,
mens Land Rover Discovery Sport skal kunne rulle 62 kilometer på elektrisk kraft.
fasen rundt elektrifisering ved selskapets Halewood-fabrikk. Tidligere har
begge modellene kommet med et mildhybridsystem som tar forbruket ned. I tillegg har Jaguar Land Rover også kommet med mildhybridversjoner
av Range Rover og Range Rover Sport, og vi glemmer selvsagt ikke elbilen Jaguar
I-Pace. Vi nevnte Destination Zero til å begynne med. Dette gjelder
ikke kun null utslipp, men også null ulykker og null døde i trafikken. Så
Jaguar Land Rover har virkelig noe å strekke seg etter de kommende årene. Men lenge før den tid kan de by på to populære modeller som
også nå kan lades. Her er bilder av den ladbare Range Rover Evoque:
- Korona gir bobil-eksplosjon, men pass på sikkerheten
- VW utbetaler erstatning til en kvart million bileiere
- Morgan lagde seg en 3-hjuling!