Dette er Land Rover Defender 130 Outbond. (Fotos: Jaguar Land Rover)
Eventyr-bilen Defender 130 Outbond
Ut på et skikkelig eventyr? Land Rover har nå en ganske perfekt bil til nettopp det, den helt nye Defender 130 Outbond. Og ja, det er også en ny V8-utgave på gang.
Navnet Land Rover betyr noe i retning av en landvandrer, og ble til takket være noe brødre som var oppvokst på en bondegård. Den skulle altså trives aller best der veiene sluttet og naturen tok over.
Og selv om en Land Rover i dag trives like godt i byen, ja, til og med rundt en racerbane, har fortsatt merket veldig mye fokus på kjøring i terrenget. Og der er sjefen en Land Rover Defender.
-->
Det er nemlig den modellen som tar opp tråden fra den originale modellen designet tilbake i 1947, og dagens generasjon vokser nå med et par nye utgaver.
Den ene, Defender 130 Outbond, er ifølge merket intet mindre enn den ultimate luksuriøse eventyreren. For den byr nemlig på en «umulig» kombinasjon av luksuriøst interiør og enestående terrengegenskaper, som de selv sier.
For folk er også i dag er eventyrlystne, men de har ikke like lyst til å gjøre det slitsomt og ukomfortabelt. Ja, folk blir nærmest båret opp til toppen av Mont Everest, slik at de kan ta selfies fra verdens tak.
En 130 Outbond kommer seg ikke dit, men bør kunne forsere terreng som få andre biler klarer, og fem personer kan være med på moroa.
Om baksetene ikke er i bruk kan Outbond by på hele 2.516 liter med lagringsplass som kan huse alt fra våtdrakter og camping- og klatreutstyr, opplyser Land Rover.
Bilen skiller seg også ut utvendig med matte støtfanger og grillinnsats, og luftinntakene på sidene er også i en spesiell lakk. Det er mulig å få denne skodd enten med 20-tommers eller 22-tommer felger.
De utvendige fargene til 130 Outbond er Fuji White, Santorini Black, Carpathian Grey og Eiger Grey, og det er også karosserifargede signaturpaneler bak og D-stolpedetaljer som skiller denne fra andre i familien. Og det er også mulig å få den med en beskyttelsesfilm, noe som er greit om man for eksempel forviller seg inn i skogen.
På innsiden opplyser Land Rover at kundene kan velge mellom luksuriøst Windsor-skinn eller slitesterkt Resist-stoff, og Outbond leveres også med spesielle taktrekk, trefinér og Defenders signatur cross-car beam i en svart finish.
Den kommer også med noe smarte løsninger, som gummimatter for å beskytte støtfangeren når det lastes store ting inn og ut av bilen ‒ som sykler.
Det er også ekstra oppbevaringsrom på innsiden, og ekstra festepunkter og et nytt bagasjenett som kan sikre utendørsutstyret under kjøring.
Slik ser Land Rover Defender 130 Outbond ut:
Det bør heller ikke stå på selve kjøreegenskapene. Utgaven er utstyrt med det velkjente Intelligent All-Wheel Drive System og Terrain Response 2 som byr på firehjulsdrift, og elektronisk luftfjæring og Adaptive Dynamics er også på plass.
Luftfjæringen åpner for 430 mm artikulering og opptil 900 mm vadedybde, og bilen kan også slepe opptil 3.000 kilo ‒ så denne bør takle både digre båter og campingvogner.
Defender 130 Outbound blir tilgjengelig med P400 bensin og D300 diesel Ingenium, og begge disse har mild hybridteknologi (MHEV) som hjelper til både for ytelsen og effektiviteten.
Prisen på denne utgaven er satt til rett i overkant av 2 millioner kroner.
Land Rover Defender 130 V8
Men det er også en annen nykomling i familien, og denne er en skikkelig kruttønne.
Defender 130 V8 utgaven har nemlig en svært 5-liters motor under panseret, og denne åpner for 500 hk og et dreiemoment på 610 Nm. Det gjør den nesten til en ekte sprinter, for 0-100 km/t går unna på 5,7 sekunder.
Dette er en 8-seter, og kommer med ting som skyvbart panoramatak med svart kontrasttak, V8-logo, Matrix LED hovedlys, tonede baklys, Privacy Glass og 22-tommers felger
På innsiden er det seter foran med 14-veis elektrisk justering og førerminne, og bilen kommer også med 4-soners klimakontroll, 3. seterad med oppvarmede seter og klimaseter på 2. seterad.
Prisen for Defender 130 V8 er fortsatt ikke klar.
I tillegg kan også Land Rover også lokke med noe de kaller County Exterior Pack, og denne åpner for å gjøre Defender 110-utgaven enda litt mer lik den originale Defender County, og her er det unike eksteriørelementer og en moderne tolkning som ifølge merket feirer 4x4s legendariske tradisjoner.
Det er åpnet for bestillinger av både Defender 130 Outbound og V8, og her er bilder av de to nye medlemmene i Land Rover Defender-familien samt den nye Country-pakken:
Les også: