Etter første del av 2021 er ni av de bilene som utgjør de 10 mest registrerte i Norge også elbiler, og det er kun Toyota Rav4 som også kommer som ladbar hybrid som nå holder tritt med disse. Men vi er som kjent annerledeslandet med til dels store incentiver og med en stor satsting på infrastruktur sammenlignet med andre, så ute i EU27 ser ting litt annerledes ut. Dette har gjort at Norge så langt har blitt prioritert av produsentene når det kommer til nye elbiler, og vi vil nok bli det også i nærmeste framtid. Men vi er et land med få innbyggere, så når Europa ellers begynner å få øyne opp for elbiler vil dette dessverre ikke vare evig. Og salgstallene i EU27 fra 2. kvartal viser også at markedet nå er på vei til å endre seg, selv om bensinbilene fortsatt har et solid grep på markedet. Ifølge ACEA hadde bensinbilene en markedsandel på 41,8 prosent i 2. kvartal, etterfulgt av dieselbilene med 20,4 prosent. Det betyr at mer enn 6 av 10 nye biler i 2. kvartal var enten bensin eller diesel. 2. kvartal 2020 var selvsagt et unntaks-kvartal ettersom korona-pandemien traff Europa hardt, men målt etter markedsandel synker både bensin- og dieselbilene. Bensin hadde da en markedsandel på 51,9 prosent, mens dieselbilene noterte seg for 29,4 prosent av alle nybilene. Sistnevnte blir snart forbigått av hybridene, som i april, mai og juni i år sto for 19,3 prosent av nybilene registrert i EU27. De ladbare hybridene sto for 8,4 prosent av alle nyregistreringene i 2. kvartal, og det var også disse som vokste aller mest. Totalt ble de registrert 235.730 nye ladehybrider, en oppgang på nesten uvirkelige 255,8 prosent målt mot 2. kvartal 2020. Men elbilene var ikke mye dårligere. De fulgte tett bak med 7,5 prosent av markedet, og en oppgang på 231,6 prosent og mer enn en dobling av markedsandelen på 3,5 prosent i 2. kvartal 2020.
