Etter første del av 2021 er ni av de bilene som utgjør de 10 mest registrerte i Norge også elbiler, og det er kun Toyota Rav4 som også kommer som ladbar hybrid som nå holder tritt med disse.
Men vi er som kjent annerledeslandet med til dels store incentiver og med en stor satsting på infrastruktur sammenlignet med andre, så ute i EU27 ser ting litt annerledes ut.
-->
Dette har gjort at Norge så langt har blitt prioritert av produsentene når det kommer til nye elbiler, og vi vil nok bli det også i nærmeste framtid. Men vi er et land med få innbyggere, så når Europa ellers begynner å få øyne opp for elbiler vil dette dessverre ikke vare evig.
Og salgstallene i EU27 fra 2. kvartal viser også at markedet nå er på vei til å endre seg, selv om bensinbilene fortsatt har et solid grep på markedet.
Ifølge ACEA hadde bensinbilene en markedsandel på 41,8 prosent i 2. kvartal, etterfulgt av dieselbilene med 20,4 prosent. Det betyr at mer enn 6 av 10 nye biler i 2. kvartal var enten bensin eller diesel.
2. kvartal 2020 var selvsagt et unntaks-kvartal ettersom korona-pandemien traff Europa hardt, men målt etter markedsandel synker både bensin- og dieselbilene. Bensin hadde da en markedsandel på 51,9 prosent, mens dieselbilene noterte seg for 29,4 prosent av alle nybilene.
Sistnevnte blir snart forbigått av hybridene, som i april, mai og juni i år sto for 19,3 prosent av nybilene registrert i EU27.
De ladbare hybridene sto for 8,4 prosent av alle nyregistreringene i 2. kvartal, og det var også disse som vokste aller mest. Totalt ble de registrert 235.730 nye ladehybrider, en oppgang på nesten uvirkelige 255,8 prosent målt mot 2. kvartal 2020.
Men elbilene var ikke mye dårligere. De fulgte tett bak med 7,5 prosent av markedet, og en oppgang på 231,6 prosent og mer enn en dobling av markedsandelen på 3,5 prosent i 2. kvartal 2020.
Og den gode nyheten for klimaforkjemperne og ikke minst elbilprodusentene er at det var de fire største markedene som dro salget, og da spesielt Spania med en oppgang på 372,7 prosent og Tyskland med +357 prosent.
Totalt ble det registrert 210.298 nye elbiler i EU27 de tre forrige månedene, noe som utgjør omtrent halvparten av alle elbilene som noensinne er registrert i Norge. Så ja, det norske hegemoniet er snart slutt.
En annen statistikk fra ACEA viser hvordan bilsalget har utviklet seg i EU fra 2014 til ut 2020, og denne viser også at elbilene nærmest har doblet sitt årlige salg de siste årene.
I 2014 ble det registrert 30.820 elbiler, i 2015 økte dette til 49.231 og året etter ble det registrert 53.215 elbiler i EU.
2017 var et slags vendepunkt, for da hoppet antall elbiler opp til 84.070 registreringer, og dette økte til 131.954 elbiler i 2018.
Om 2017 var et vendepunkt ble 2019 et slags startskudd for elbilsatsingen med nye modeller som Hyundai Kona, Audi e-tron og Mercedes EQC som lokket kundene, og resultatet ble 247.371 nye elbiler i EU.
Og selv i et koronapreget fjorår mer enn fordoblet elbilsalget seg, og elbilene endte opp på 538.023 registreringer.
Denne rekorden blir slått i år, og det ligger nå an til at elbilene også bikker den magiske grensen på én million når vi skriver 31. desember 2021.
Det vil blant annet den nye Volkswagen ID.4 GTX bidra til.
Les også: