Vi skriver beist, og det er også kallenavnet denne ultraville utgaven har fått ‒ «The Beast». For det er bare å glemme alt du tenker om den tradisjonelle Honda CR-V, en bil som så sent som i fjor kom i 6. generasjonen. Den første ble for øvrig introdusert tilbake i 1995.
Honda og Honda Performance Development i USA ville undersøke hva som faktisk er mulig med en slik SUV-modell, og har gjort den om til et beist uten like.
-->
‒ CR-V Hybrid Racer er et lidenskapsprosjekt for alle hos Honda som er involvert i design, konstruksjon og konstruksjon, sier David Salters, president og teknisk direktør for Honda Performance Development.
‒ The Beast representerer Hondas moro-å-kjøre-etos og racing-arv.
Som den globale Formel 1-serien skal også nord-amerikanske IndyCar over til hybrid drivverk i 2024, og Honda er på plass som motorleverandør sammen med Chevrolet. Og som en sniktitt på hva som kommer har de altså laget en IndyCar-drevet Honda CR-V.
‒ Dette er et IndyCar-beist forkledd som en Honda CR-V-sau, sier Salters.
‒ Dette er «rullende elektrifiserte laboratorium» som skal vise hvor langt vi kan gå med elektrifisering, hybridteknologi og 100 prosent fornybart drivstoff.
Bilen er utstyrt med 2.2-liters twinturbo, elektrifisert Honda V6 IndyCar kraftenhet og girkasse under et CR-V Hybrid-karosseri, og CR-V Hybrid Racer kjører på Shells 100 prosent fornybare racing-drivstoff.
Som vi enkelt kan se av bildene og videoen har bilen fått et nytt karosseri, og det er en rekke ny racingdeler som nye spoilere, skjørt og luftinntak. Og har man et drivverk fra IndyCar trenger man jo det.
Bilen er altså ikke til å kjenne igjen som en moderne CR-V, men dette er noe de også har gjort med vilje. For Honda har nemlig jaktet på en silhuett som minner om Gruppe B-bilene fra 1980-tallet. Dette er kjent som de verste rallybilene noensinne, og ble så ville at det internasjonale bilsportforbundet til slutt måtte sette foten ned.
Resultatet er slikt:
Gjengen har brukt 14 måneder på å få bilen ferdig, og resultatet er en CR-V med 800 hestekrefter. Den har masse deler som er hentet fra andre superbiler, inkludert en bakfjæring tilpasset fra en Dallara IR-18 Indy-bil.
For å stoppe dette beistet har Honda montert på Brembo-bremser ‒ 380 mm foran og 355 mm bak. Dekkene har dimensjonen 285/35-20 foran og 305/35-20 bak, og heter så enkelt som Firestone Firehawk Indy 500 Ultra-High Performance.
En morsom greie som du også kan se i videoen er at hele den øvre bakre delen av bilen kan åpnes nesten som et svært bagasjelokk, og dermed kan nysgjerrige også sjekke ut det potente kraftverket som bilen er utstyrt med.
Honda sier ikke noe om selve ytelsene, men skal vi måle ut av videoen så går det ganske så greit om med dette beistet av en CR-V.
Og det er vel ikke så overraskende når vi ser hvordan denne bilen faktisk er.
Les også: