Tesla har så langt kommet med fire bilmodeller siden de introduserte Roadster i 2008. Den første var sedanen Model S i 2012, den neste var SUV-modellen Model X i 2015 som ble fulgt av sedanen Model 3 i 2017 og til sist SUV-modellen Model Y i 2020.
De kom også med Tesla Semi i fjor, men den modellen mange venter på har brukt god tid.
-->
Det er nå 10 år siden Tesla-sjef Elon Musk for førte gang uttalte at de vurderte å lage en pickup, og det første glimtet av bilen kom i 2019. Og hvilken bil!
Cypertruck ser ut som noe som er hentet rett ut av en Mad Max-film med sin skarpe kanter og metalliske utseende, og er en koloss som nesten strekker seg 6 meter i lengden og som er over 2 meter bred og 1,9 meter høy.
Bilen er også voldsom når det kommer til både drivverk og rekkevidde, og den enorme pickupen skal klare 0-100 km/t på 3 sekunder og skal få en rekkevidde på over 800 kilometer.
Det er kanskje ikke rart at mange, spesielt i pickup-gale USA, som venter på denne elbilen. Nettstedet Teslarati viser til en tracker som viser at det nå er 1,94 millioner reservasjoner, og om alle disse går videre og faktisk bestiller bilen betyr det en ganske så ellevill ventetid for de som bestiller bilen nå.
For det tar tid å bygge 2 millioner Cybertrucks, noe Elon Musk forklarte under en kvartalsrapportering i forrige uke.
Der kunne sjefen fortelle at de ligger ganske i rute til å nå målet om 1,8 millioner nye biler i 2023, og at Model Y ble den mestselgende bilen i 1. kvartal globalt sett. Han kunne også fortelle at Teslas Autopilot endelig nærmer seg selvkjøring, noe Musk har hevdet i noen år nå.
‒ Mange har kanskje riktig gjort narr av meg, for spådommene om å oppnå full selvkjøring har vært for optimistiske. Men med en ny versjon av FSD (Full Self-Driving) tror jeg systemet vil kjøre bedre enn de menneskelige sjåførene innen utgangen av dette året. Jeg har tatt feil før, og jeg kan ta feil denne gangen, sier en litt uvanlig reservert Musk.
Men når det gjelder den kommende pickupen er han langt mer offensiv.
‒ Når det gjelder Cybertrucken, fortsetter vi å bygge våre utgivelseskandidater i Austin. Jeg er faktisk her i Austin på Gigafactory. Dette er den første trucken vi vet om som får fire dører over en seks fots (1,83 meter) plan og som vil passe inn i en 20 fots (6,10 meter) garasje. Så den er på en måte størst på utsiden, men enda større på innsiden. Så den skal føles større på innsiden enn den ser ut på utsiden, forklarer Musk.
‒ Og dette er ingen liten bil, men vi brydde oss virkelig om de ytre målene på Cybertrucken ned til siste millimeter. Så ikke for stor, ikke for liten ‒ og så virkelig maksimere nytten av volumet. Og vi kan ikke vente med å begynne å levere den senere i år.
Tesla bekrefter ingen ordretall, men sier at det er en ganske så vill etterspørsel etter den unike elbilen.
‒ Den er så langt unna kroken at du ikke engang kan se kroken. Så det er egentlig ikke et problem. Jeg vil understreke at Cybertrucken har mye ny teknologi i seg, og jeg mener mye, sier Musk.
‒ Det er omtrent 10.000 unike deler og prosesser i Cybertrucken, så det er alltid vanskelig å forutsi utrullingen i utgangspunktet, men jeg tror vi kommer til å lage dem i høyt volum neste år. Og vi skal levere bilen allerede i år.
Planen er at Tesla skal produsere litt under 400.000 Cybertruck i året når produksjonen går for fullt, og da er det bare å gange opp. Så ja, om du har nærmere 2 millioner foran deg i køen tar det altså fem år før du får din Tesla Cybertruck levert.
Det er i så fall ganske så vilt. Akkurat som bilen selv.
Les også: