Lamborghini må muligens jekke opp tempoet på produksjonsbåndet, for allerede nå er det enorme ventelister på HPEV-bilen Revuelto. (Fotos: Lamborghini)

Enorm etterspørsel av Lamborghini Revuelto

De som bestiller ladehybriden med V12-motor i dag må belage seg på en smertelig lang ventetid.


Skal man holde tritt i bilverden er det mange forkortelser man må lære seg. En er så ny at det per i dag ikke finnes noen slike biler ‒ HPEV.

PHEV står som kjent for Plug-in Hybrid Electric Vehicle, så hva er HPEV? Vel, om vi deler benevnelsen i to blir det litt enklere å tyde, for det blir HP og EV. HP som for hestekrefter, og EV som for elbiler. Det hinter jo om sterke elbiler, men HP står ikke for Horse Power her.

Mer eksakt er HPEV forkortelsen av High Performance Electrified Vehicle, og det finnes altså ikke en eneste slik ute på veiene. Men det er en på gang.

Lamborghini, eid av den elbilsatsende Volkswagen-gruppen gjennom Audi, skal nemlig også ta det elektriske spranget. Men de tar ikke ting helt ut med en gang, for de satser ut av hoppkanten med en PHEV. Så ja, en HPEV som er PHEV. Ting skal ikke være enkelt.

Det tok selvsagt full fyr da Lambo viste fram denne unike ladehybriden med en enorm V12-motor i mars, for denne elektriske superbilen byr på over 1.000 hk og 0-100 km/t på 2,5 sekunder.

Men det er ikke snakk om å tulle med design-formen til den sinte oksen, så også superbilen som baner vei for framtidens Lamborghinier byr på det berømte Y-designet.

Lamborghini Revuelto byr på en rekke nyheter for Lambo og produksjonsanlegget kalt «Manifattura 4», og baner vei for nye løsninger innenfor både ytelse, tekniske funksjoner og selve produksjonen.

‒ For å produsere Revuelto, forsto vi at vi måtte gå ut av sonen. Det er en svært tilpassbar hybridbil, men den er bygget med tradisjonelle håndlagde ferdigheter. Vi hevet nivået for produksjonen, og skapte det vi kaller Manifattura Lamborghini Next Level ‒ et produksjonssystem med mennesker i kjernen, men som vi tilpasset for å levere et mye mer komplekst produkt og for å integrere prosesser vi ikke har brukt før, sier Ranieri Niccoli, Chief Manufacturing Officer for Automobili Lamborghini.

‒ Med introduksjonen av Revuelto utvidet vi området av selskapets anlegg med 172.000 kvadratmeter, og investerte 150 millioner euro i lokalområdet her i Sant’Agata Bolognese.

Det er altså en enorm satsting bak bilen, og de introduserer flere nye systemer som MES (Manufacturing Executive System) og AGV (Automated Guided Vehicle). MES styrer det mekaniske og teknologiske aspektet, mens AVG håndterer transporten til alkens deler og materialer.

I sentrum av den kommende superbilen befinner karbonfiberet seg, og dette er produsert ved hjelp av både håndlagde og automatiserte prosesser i Lamborghinis CFK-anlegg i Sant'Agata Bolognese.

Resultatet av dette og en masse andre grep er en superbil med det beste kraft-til-vekt-forholdet i Lamborghinis historie ‒ 1,75 kg/hk.

Ikke nok med det. De nye produksjonsmetodene skal ifølge Lamborghini gi en bil som «definerer et nytt konsept når det gjelder ytelse, sportslighet og kjøreglede gjennom en helt ny arkitektur, innovativ design, aerodynamikk på toppen av effektivitet og et nytt konsept av karbonfiber chassis» ‒ og som selvsagt toppes av en drivlinje som yter 1.015 hk.

Revuelto markerer Lamborghinis andre fase i prosjektet «Direzione Cor Tauri» hvor det legges 1,9 milliarder euro i potten – den største satstingen noensinne i merkets historie.

Hva det fører til får vi svaret på allerede neste år med Revuelto, mens den første rene elbilen med en sint okse på panseret skal dukke opp i 2028. Det er for øvrig en 2+2 grand tourer.

Og framtiden bør virkelig se lys ut. For Lamborghini opplyser nå at alle Revuelto som skal produseres de to neste årene er bortbestilt, så her overgår de til og med ventelistene til biler fra modermerkene Volkswagen og Audi.

Det feirer vi med en samling bilder av Lambo versjon 2.0 ‒ HPEV-bilen Revuelto:

Les også:

Les mer om:

Nyheter