Tilbake i august kunne tyskerne løfte på sløret rundt den vanvittige Cayenne Turbo E-Hybrid, for dette er et kjøremonster uten like. Det er nemlig en SUV med 739 hk og 950 Nm dreiemoment.
Bilen er ikke bare sjef i Cayenne-familien, men også blant SUV-modellene, og som bonus har den også en elektrisk rekkevidde på hele 82 kilometer. Så ja, det er også en elbil i hverdagen.
-->
Men Porsche byr på flere Cayenne-nyheter.
Nå viser de fram den tredje ladbare hybriden, og denne gang handler det om en utgave som er kalt Cayenne S E-Hybrid. Og ja, Porsche lover finbalanserte kjøredynamikk, komfort og effektivitet.
Bilen lander elegant midt imellom Cayenne E-Hybrid og Cayenne Turbo E-Hybrid, og er dermed en slags hybrid av de to hybridene. Og bare for å understreke at denne kombinerer alt i Cayenne-familien kommer den både som en ren SUV og som en SUV Coupé. Ja, her snakker vi om karosseridesginet.
Det er kanskje greit å ta ytelsene med en gang, for dette er jo en potent Porsche-modell.
Tyskerne sier at Cayenne S E-Hybrid kommer med en nytunet 3-liters V6 turbomotor med 260 kW/353 hk, og denne er koblet til en 130 kW/176 hk sterk elektrisk motor. Sammen er vi som kjent sterkere, og totalt gir denne kombinasjonen en systemeffekt på 382 kW/519 hk og et maksimalt systemmoment på 750 Nm.
Alt dette gir selvsagt utslag i sprinttiden, og Cayenne S E-Hybrid skal klare 0-100 km/t på 4,7 sekunder og har en toppfart på 263 km/t.
Når det gjelder den elektriske rekkevidden er denne oppgitt til 71-78 kilometer med kombinert kjøring, og 79-90 kilometer med bykjøring. Som vanlig er dette WLTP-tall.
Videre kan Porsche opplyse at Cayenne S E-Hybrid som standard kommer med adaptiv luftfjæring som hjelper til både med ytelsen og kjørekomforten. Her er det en innovativ 2-kammers, 2-ventils-teknologi som åpner for et bredt spekter av fjærhastigheter fra sportslig til behagelig kjøring.
Elektriske rekkevidder opp mot 90 kilometer er mulig grunnet et batteri på 25,9 kWh, og den innebygde AC-laderen åpner for 11 kW og et fulladet batteri på mindre enn 2,5 timer.
Som standard kommer den med 20-tommers Cayenne S-hjul, og er utstyrt med et eksosanlegg med to doble utløpsrør i børstet rustfritt stål. I likhet med Cayenne S E-Hybrid tilbys SUV-utgaven med eksteriørpakken Silver, mens Coupé har en Black eksteriørpakke.
Nå som høsten er over oss er det viktig med gode lys, og de som kjører den nye Cayenne-utgaven kan trygt kjøre den om natten. Her er det nemlig matrix LED-frontlykter som standard, og for de som vil ha et enda bedre nattesyn kan gå for de enda mer imponerende HD matrix LED-frontlysene.
På innsiden er det 8-veisseter, Sport Chrono-pakken inkludert modusbryter for valg av kjøreprogram, pedalputer i rustfritt stål, samt Diamar-interiørpakken lakkert i Silvershade, forklarer Porsche.
Det er selvsagt også en My Porsche-app, inkludert nye funksjoner i Apple CarPlay. Porsche sier at de er første bilprodusent som muliggjør enklere tilgang til bilfunksjoner i CarPlay.
I nye Cayenne S E-Hybrid åpnes det også for en valgfri passasjerskjerm som inkluderer videofunksjoner i bilen, samt det nye luftkvalitetssystemet som er designet for å filtrere ut partikler og farlige stoffer.
Porsche har ikke tenkt å ruge på de to nye Cayenne S E-Hybrid-modellene, og sier at de kan bestilles umiddelbart.
Les også: