En Volkswagen ID. Extreme

En enda røffere Volkswagen ID.4 GTX som takler terrenget kan nok mange tenke seg, men det er en dårlig nyhet.


Over hos Volkswagen Development går sjefen for utvikling, Andreas Reckewerth, rundt og funderer på hva de skal lage. For den nye MEB-plattformen er ganske så fleksibel at den åpner for mye moro.

‒ Den modulære elektriske drivmatrisen (MEB) har et enormt teknisk potensial, påpeker da også Silke Bagschik, leder for MEB Product Line.

-->
‒ For mange av våre kunder er kjøretøy mye mer enn bare et transportmiddel.

Det har muligens den godeste Reckewerth tenkt, for han har laget noe ganske så spesielt som en ganske så svær overraskelse til et ID.-treff i Locarno. Ved Lago Maggiore i Østerrike møttes nemlig ID.-entusiaster fra hele Europa i forrige uke, og kunne selv se hva MEB er kapabel til.

Nemlig et aldri så lite terrengmonster av en ID.4 GTX.

‒ Med ID. Xtreme hever vi elektrisk mobilitet fra Volkswagen til et nytt ytelsesnivå, slår Bagschik fast.

Så hva er dette for noe?

Jo, resultatet er en unikt helelektrisk terrengbil med et robust utseende og ganske så mye krefter. La oss ta det siste først.

Ingeniørene har flikket både på bakakselen og programvaren i drivstyringsenheten som øker den totale effekten med hele 30 prosent sammenlignet med en ID.4 GTX, og systemeffekten til Extreme lyder på 285 kW. Bilen er for øvrig utstyrt med et brukt batteri på 82 kWh hentet fra en tidligere testbil.

‒ Xtreme er laget av entusiaster hos Volkswagen for ID.-entusiaster her i Locarno. Vi er veldig ivrige etter å finne ut hvordan fans av elektromobilitet reagerer på bilen. Basert på tilbakemeldingene fra samfunnet vårt, vil vi bestemme hvordan vi skal gå videre med prosjektet, legger Silke Bagschik til.

Så ja, det har du den dårlige nyheten. Dette er kun et konsept og en såkalt one-off, men den gode nyheten er at de vurderer å gå videre med dette prosjektet om interessen er stor nok.

Det håper nok mange at Volkswagen gjør, for i tillegg til nye krefter har konseptet en langt røffere utside.

Elbilen er hevet ytterligere fra bakken, har 18-tommers terrenghjul, et modifisert kollisjonselement med ekstra støtfanger foran og 50 mm bredere vinger produsert ved 3D-utskrift som ifølge Volkswagen gir den et autentisk offroad-utseende.

Og det er lett å være enig i akkurat det, spesielt om man titter på det kule takstativet med ekstra LED-lys og det helt lukkede aluminiumsunderstellet. Denne elektriske firehjulstrekkeren bør helt klart håndtere de fleste situasjonene.

Tyskerne har faktisk også tenkt på lyden, for her er det faktisk en lydgenerator i hjulhuset som lager utvendig og litt røffere lyd.

De har heller ikke oversett innsiden. Her er det blant annet en rekke Alcantara-applikasjoner, nye seter og elementer i aksentfargen oransje.

Vi regner med at både ID.-entusiastene på treffet og mange andre håper denne går inn i produksjon, og før det eventuelt skjer kan jo disse sjekke ut noen bilder av ID. Extreme.

Her er noen av disse:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter