BMW R 18 er en ganske fersk motorsykkel, og tyskerne introduserte denne cruiseren så sent som i 2020. Og det er også en B-utgave, men ikke slik som det umiddelbart høres ut som. Dette er ikke en b-vare, men en litt mer, tja, egoetisk utgave som også passer perfekt for modifisering.
For er det en ting spesielt amerikanske choppere er kjent for, er det nettopp eksklusive ombygninger som gjør tohjulingene om til rullende kunstverk. Og BMW har ikke bare tenkt teori når det kommer til R 18 B og mulighetene rundt dette, men viser mer enn gjerne det i praksis. For de har like godt funnet fram til en kar som heter Fred Kodlin, og dette er ingen hvem-som-helst. Tyskeren har bygd om sykler i over 40 år, og er så flink til nettopp dette at han til og med har vunnet en rekke amerikanske priser. Det ultimate beviset på at han er en av de dyktigste finner vi i Sturgis Hall of Fame. For det berømte MC-museet har også en avdeling som hedrer de som har betydd mest i MC-verden, og Kodlin ble i 2021 innlemmet som det aller første ikke-amerikanske medlemmet. Så BMW Motorrad fant veien fra Rosenheim til Borken for å se hva Kodlin kunne få til med en R 18 B, og med hjelp av sønnen Len kastet de to seg over sykkelen. ‒ R 18 B Heavy Duty var et ekte far-sønn-prosjekt. Det var mange kreative innspill fra Len som også viser at neste generasjon hos Kodlin Bikes allerede er i startskuddet, sier en fornøyd hos Kodlin Bikes i Borken. BMW ville ha en utgave som sto fram under den store Daytona Bike Week i Florida, og det er lettere sagt enn gjort. Skal en sykkel peke seg ekstra ut der må den være veldig spesiell. Og skal resultatet bli så bra må man også gjøre noe med selve rammen, og det vet selvsagt Kodlin alt om. Så denne ble fullstendig bygd om for å endre på kjøre- og setehøyden så vel som styrevinkelen til sykkelen. De designmessige endringene inkluderer også et slags aerodynamisk bølge bakover fra den spesielle kåpen med et ganske så oppsiktsvekkende visir, og som du kan se av bildene helt nederst har det meste en flytende forbindelse.