BMW har fått laget en veldig spesiell utgave av motorsykkelen R 18 B. (Fotos: BMW)

En virkelig fet BMW R 18 B

Denne motorsykkelen fra BMW er både feit og fet.


BMW R 18 er en ganske fersk motorsykkel, og tyskerne introduserte denne cruiseren så sent som i 2020. Og det er også en B-utgave, men ikke slik som det umiddelbart høres ut som. Dette er ikke en b-vare, men en litt mer, tja, egoetisk utgave som også passer perfekt for modifisering.

For er det en ting spesielt amerikanske choppere er kjent for, er det nettopp eksklusive ombygninger som gjør tohjulingene om til rullende kunstverk. Og BMW har ikke bare tenkt teori når det kommer til R 18 B og mulighetene rundt dette, men viser mer enn gjerne det i praksis.

For de har like godt funnet fram til en kar som heter Fred Kodlin, og dette er ingen hvem-som-helst. Tyskeren har bygd om sykler i over 40 år, og er så flink til nettopp dette at han til og med har vunnet en rekke amerikanske priser. Det ultimate beviset på at han er en av de dyktigste finner vi i Sturgis Hall of Fame.

For det berømte MC-museet har også en avdeling som hedrer de som har betydd mest i MC-verden, og Kodlin ble i 2021 innlemmet som det aller første ikke-amerikanske medlemmet.

Så BMW Motorrad fant veien fra Rosenheim til Borken for å se hva Kodlin kunne få til med en R 18 B, og med hjelp av sønnen Len kastet de to seg over sykkelen.

‒ R 18 B Heavy Duty var et ekte far-sønn-prosjekt. Det var mange kreative innspill fra Len som også viser at neste generasjon hos Kodlin Bikes allerede er i startskuddet, sier en fornøyd hos Kodlin Bikes i Borken.

BMW ville ha en utgave som sto fram under den store Daytona Bike Week i Florida, og det er lettere sagt enn gjort. Skal en sykkel peke seg ekstra ut der må den være veldig spesiell.

Og skal resultatet bli så bra må man også gjøre noe med selve rammen, og det vet selvsagt Kodlin alt om. Så denne ble fullstendig bygd om for å endre på kjøre- og setehøyden så vel som styrevinkelen til sykkelen.

De designmessige endringene inkluderer også et slags aerodynamisk bølge bakover fra den spesielle kåpen med et ganske så oppsiktsvekkende visir, og som du kan se av bildene helt nederst har det meste en flytende forbindelse.

Kodlin senior og junior gikk også løs på både chassis og fjæringen, og denne kan faktisk senkes og heves på en brøkdel av et sekund. Det åpner for noe ganske spektakulært.

Når den parkeres senkes chassiset, og sykkelen hviler på skjulte støttepunkter som gjør at den kun er noen få centimeter over asfalten.

Sjekk denne bakkeklaringen:

Videre ble det satt inn en ny tank som er lenger enn den originale, og koblingen av tanken og bakrammen er også modifisert.

Det er også fronten og hekken, samt at de to sidedekslene er spesiallaget. Og når vi er på siden. Det er høyttalere fra Marshall og en forsterker montert på innsiden, mens sidekoffertene selvsagt er i samme stil som resten av sykkelen.

Kodlin utstyrte også sykkelen med såkalte winglets over motoren, men den har ingen andre funksjoner enn å gi sykkelen et enda mer særpreg.

Et must for alle custom-syklene er et litt spesielt sete, og ombyggingen inkluderer også et nytt instrumentdeksel med trekk laget av Alcantara og imitert skinn, samt et spesiallaget styre og eksosanlegg.

Lakkjobben overlot han til Marcel Sinnwell, og som bildene viser har han verken spart på fargene eller motivene.

Resultatet av det hele er altså en R 18 B Heavy Duty, som ifølge BMW er en sykkel i typisk Kodlin-stil som til og med bortskjemte amerikanere bør kaste et ekstra blikk på. For ja, dette er virkelig en fet sykkel.

 

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Motorsykkel