En vill og voldsom elbil

Denne kjempen av en elbil skal klare 0-100 km/t på rundt 3 sekunder, og byr på en voldsom rekkevidde.


Hver gang vi tror man har sett det meste, så popper det opp
nye eksempler på det har vi absolutt ikke. Et slik kom Tesla med for noen måneder
siden da de viste fram et voldsomt konsept kalt Cybertruck, en futurisk
pickupbølle tatt rett ut fra Mad Max-universet.

Et annet eksempel dukker nå opp fra solcelleselskapet Triton
Solar, som allerede har jobbet i 18 måneder med å utvikle sin første elbil.

-->
Den får vi nå en aldri så liten sniktitt på, men ordet liten er kanskje det aller siste vi bør bruke i tilknytning til denne.

For det er voldsomme saker Triton byr på, helt på høyde med
det Tesla vista med Cybertruck.

Elbilen heter Triton Model H, og blir den første basert på
en planlagt serie slike biler fra selskapet. Og vi tør knapt tenke på hva som
kan komme, for Model H skremmer allerede vannet av oss.

Se på dette da:

Dette er et monster av en elbil på fire hjul, og bilen som veier opp mot 3,5 tonn har plass til åtte personer på innsiden. Den kan selvsagt slepe det den måtte ønske, og du får også med deg hele stua i bagasjerommet som er på over 5.000 liter.

Som vi skjønner trengs det ganske mye krefter for at Model H
skal fungere greit, men akkurat det trenger ingen bak rattet å bekymre seg
over.

Ifølge Triton byr Model H på 1.500 hestekrefter, og det
digre beistet skal ifølge Triton klare 0-100 km/t på 3 sekunder. Det er på nivå
med Ferrari, det!

Den er ikke bare en sportsbil og en minibuss, men jaggu er den ikke en terrengbil også. Den har nemlig en elmotor på hvert av hjulene, og disse styrer dreiemomentet ned til hjulene individuelt. En solid norsk vinter er dermed ingen utfordring for dette kinderegget.

Man trenger heller ikke å bekymre seg nevneverdig over
rekkevidden.

Triton er altså opprinnelig et solcelleselskap, så de bør
kunne dette med batterilagring. Batteripakken er da også på solide 200 kWh, og
den sørger for at bilen kan rulle over 1.126 kilometer før den må lades. Du
skal altså i teorien kunne kjøre denne fra Oslo til Bodø ute å måtte stoppe,
eller Oslo-Bergen tur/retur ‒ utrolig.

Triton sier ikke noe om de har lagt inn noe solcelleteknologi for å hjelpe til rekkevidden, men et batteri på 200 kWh bør uansett gi rekkevidder som dieselbiler.

Vekten skal de ha klart å holde noenlunde nede ved å utvikle batteripakker på en ny måte, og de har også kommet opp med unike aerodynamiske løsninger som strekker ut kilometerne.

Man kan selvsagt ikke lage en slik doning uten å gjøre den
moderne på innsiden, så her er det berøringsskjermer som gjelder. Triton skryter
faktisk så mye av løsningene på innsiden at de påstår at det er som å sitte i
et lydstudio når musikken pumpes opp.

Iron Maiden med «Number of the Beast» passer kanskje?

Det eneste som ikke er så morsomt med Triton Model H er
prisen.

Faktisk er denne så lite gøy at selv om du går inn på Tritons
nettside og forhåndsbestiller en, får du ikke vite hva den faktisk koster. Vi
søkte litt på nettet, og det virker som det er konsensus om at den starter på 140.000
dollar, så vi får tro på det.

Er du rask nok på labben kan du også sikre deg en av de 100
første Founder's Edition-utgavene, som kommer med unike detaljer.

Men hvor mer unik trenger den egentlig å være?

Så det holder kanskje med den vanlige Triton Model H, en
vanvittig elbil som først og fremst er ment for det amerikanske markedet. Ja,
der alt skal være stort.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter