Abarth er et selskap som simpelthen elsker Fiat 500, og
hestekrefter ‒ mange hestekrefter. Den kombinasjonen passer som kjent ikke
særlig godt sammen, men det stopper ikke tuningsselskapet. De har allerede fire særdeles kvikke spesialversjoner av den
særegne bybilen, kalt 595, 595 Esseesse (ja, det staves slik), 595 Competizione
og 595 Turismo. De to siste høres nesten ut som noen Ferrarier, men det er altså
ombygde Fiat 500.
og Turismo med nok en italiensk sportsbilbetegnelse ‒ 595 Pista. Abarth sier at de har gitt denne en enda større turbo, noe
som gjør at det maksimale dreiemomentet på 230 Nm kommer tidligere enn før. Mer
eksakt slår det inn på 2.250 r/min, mens de 165 hestekreftene som bor i motoren
leveres ved høyere turtall. De har fulgt opp med å gi den større bremser og en MTA-girkasse
med girhendler i tilknytning til den nye rattet. Abarth har nemlig kastet ut det originale rattet og satt inn
et sportsratt, og det er også en «Sport»-knapp hvor det er mulig å justere
kreftene ‒ akkurat som på ordentlige racerbiler. Og ja, Abarth-versjonene kommer også med infortainment og støtte for både Android Auto og Apple CarPlay, så det er en moderne liten rakkar også. Problemet med slike tuningsversjoner er at de ikke er mulig
å få tak i fra forhandler i Norge, og dermed må man selv importere slike inn til
gamlelandet.
Sandvika utenfor Oslo ordner Autovia dette for deg. Så det er faktisk mulig å få denne lille kruttønna med
norske skilt uten altfor mye pes, men hva en Abarth 595 Pista ender opp med å
koste vet vi dessverre ikke. Men vi tør iallfall å garantere, selv uten å ha kjørt den,
at dette er en morsom kjørebil ‒ og da spesielt rundt en bane eller et avstengt
område hvor du kan gasse litt mer på. Som du kan se ut av bildene under står det også tallet 70 på
setene, for i år er det 70 år siden selskapet ble grunnlagt. I dag er Abarth heleid av Fiat Chrysler Automobiles Italia, som
også står bak Fiat, Alfa Romeo og Lancia. FCA Italia er igjen eid av FCA, som i
tillegg består av merker som Chrysler, Dodge, Jeep, Maserati og Ram. Tidligere lå også Ferrari under FCA, men dette merket ble
skilt ut i 2016.
Ferrari-modell, men det er altså den helt ferske Abarth 595 Pista. Her er flere bilder av den kvikke sjarmøren: Les også: