Det er nå 55 år siden det som skulle bli verdens mest populære bil, Toyota Corolla, kom. Den passerte Volkswagen Boble som verdens mest solgte bilmodell i 1997, og 25 år senere har bilen rundet vanvittige 50 millioner eksemplarer.
En stor grunn til suksessen er at Toyota har holdt den oppdatert hele veien, og faktisk er dagens Corolla inne i sin 12. generasjon som kom i 2018.
-->
En annen grunn, i tillegg til at den er ganske holdbar og til å stole på, er at den er praktisk til akkurat ditt behov. Dagens Corolla kommer både som en 5-dørs og en stasjonsvogn, og for virkelig å ta dette til nye høyder introduseres nå også en SUV.
SUV i C-segmentet er en av de virkelige salgsvinnerne i Europa, og Corolla Cross som den nye SUV-utgaven heter trår rett inn i dette med en lengde på 4,46 meter, en bredde på 1,83 meter og en høyde på 1,62 meter. En ganske grei akselavstand på 2,64 meter bør også sørge for ok med innvendig plass.
En annen ting som Corolla Cross viderefører er hybridsystemet, introdusert i Prius tilbake i 1997. Dette var verdens første masseprodusert hybrid, og siden har Toyota hatt ekstra fokus på nettopp denne teknologien.
Drivsystemet har nå kommet opp i 5. generasjon, og Corolla Cross blir den aller første bilen som er utstyrt med den aller ferskeste løsningen. Hybriden benytter seg nå av en langt sterkere motor på bakakslingen enn tidligere, faktisk seks ganger sterkere, og denne har 40 hk og et dreiemoment på 84 Nm.
I tillegg er også hovedmotoren blitt enda mer fintunet, og den 2-liters motoren byr nå på 197 hk som åpner for 0-100 km/t på 7,5 sekunder.
Toyota Corolla Cross er en svært viktig modell for Toyota her i Europa, som ser for seg et salg på hele 400.000 eksemplarer i året. I 2025 skal Corolla Cross ha en markedsandel i sitt segment på hele 9 prosent, håper Toyota.
Siden den blir så viktig, har Toyota også puttet de siste løsningene og de nyeste teknologiene inn i bilen. Så denne er både smart, trafikksikker og litt selvkjørende.
Og ja, selvsagt er det mulig å få den med AWD-i-løsningen som sørger for firehjulsdrift, men bilen skal også lages med tohjulsdrift. Corolla Cross har også en OTA-løsning, slik at programvaren blir automatisk oppdatert.
Dette er blant nyhetene Toyota selv trekker fram når det kommer til Corolla Cross:
Nytt multimedia- og infotainmentsystem med en rekke tilknyttede funksjoner og Toyotas første digitale kombinasjonsinstrument på 12,3-tommer
Høyt sikkerhetsnivå med T-Mate som kombinerer den nyeste generasjonen Toyota Safety Sense inkludert et nytt nødstoppsystem i tillegg til aktive kjøre- og parkeringsassistansesystemer
Bygd på GA-C-plattformen
4.460 mm lang, 1.825 mm bred, 1.620 mm høy og akselavstanden er 2.640 mm
Plasserer seg mellom Toyota C-HR og Rav4 i størrelse
Nytt 5. generasjons selvladende hybridsystem
Forhjulsdrevne modellen har 197 hk og 0-100 km/t på 8,1 sekunder
AWD-i-versjonen har i tillegg en elmotor bak med ca. 41 hk
En berøringsstyrte multimedia- og infotainmentskjermen på 10,5 tommer med trådløs Apple CarPlay og kablet Android Auto og Toyota Smart Connect-pakken
Kollisjonsvernsystemet som Intersection Cut-In Traffic Assist, Oncoming Traffic og Intersection Turn Assist
Førerassistansefunksjoner som blindsonemonitor (BSM) med Safety Exit Assist (SEA), adaptivt fjernlyssystem (AHS), parkeringshjelp, panoramamonitor (PVM), varsling av kryssende trafikk bak bilen med automatisk bremsing (RCTAB) og intelligent avanstandssonar (ICS)
Rent visuelt har fronten SUV-trekkene til Toyotas biler med en dobbel og trapesoide grill, og den har også smale frontlykter med LED som standard. Bak er de ganske smale lyktene også gruppert i en slags 3-dimensjonal utforming som går rundt hjørnene og bakdøren.
Den nye SUV-modellen er også utstyrt med 18-tommers aluminiumsfelger, og på innsiden sier Toyota at de har gått for et lyst og åpnet rom med store sidevinduer. Det er også mulig å få bilen med et stort panoramaglasstak.
Bakerst er det et bagasjerom som rommer 436 liter, og dette kan utvides til 1.359 liter om bakseteryggene legges ned.
Det er også mulig å bestemme hva som skal vises på infoskjermen foran, og det er også mulig å enkelt endre temaer for digitale instrumentpanelet på 12,3 tommer mellom Casual, Smart og Tough Sporty.
Berøringsskjermen i midten foran er på 10,5 tommer, og Toyota har også en MyT-app som åpner for ting som «Finn bilen» og ikke minst fjernstyring av klimaanlegget gjennom Smart Connect-pakken.
Toyota Norge har altså åpnet opp for bestillinger av den nye Corolla Cross, og dermed er også prisene klare. Her er de, og få med deg bildene av den nye Corolla-modellen under disse.
Toyota Corolla Cross 2.0 AWD-i Active: 443.500 kr
Toyota Corolla Cross 2.0 AWD-i Executive: 468.200 kr