Ok, la oss ta det siste først. Det med farger.
Under fjorårets store digitale CES-messe i Las Vegas viste BMW fram en teknologi som de har kalt E Ink, og denne hadde den gang funnet veien til det som var kommende BMW iX.
-->
Elbilen åpnet for noe så merkelig som en digital fargelegging av små og store flater, og dette gjennom noe kalt elektroforese. Her bruker tyskerne et spesialutviklet overflatebelegg, og når dette stimuleres av elektriske signaler kan den elektroforetiske teknologien bringe fram forskjellige fargepigmenter. Ergo skifte farge på overflatene på sekundet.
Consumer Electronics Show arrangeres alltid i januar, noe som betyr at årets CES nå er i gang. Og siden dette er en liten favorittmesse for BMW er de selvsagt på plass, og denne gang har de med seg en visjonsbil som skal vise hvordan framtidens mellomstore sedaner kan se ut – og som har en videreutviklet E Ink.
Bilen er kalt BMW i Vision Dee, og er et eksempel på Neue Klasse-modellene som skal introduseres fra 2025. Bilen er ifølge tyskerne selv en futuristisk mellomstor sedan som har et nedtonet designspråk, og har fokus på framtidens digitale BMW-opplevelse både i og utenfor bilen.
Den nye klassen de planlegger blir en slags elbiler versjon 2 med ny IT- og software-arkitektur og en ny generasjon med høytytende elektriske drivlinjer og batterier, og selvsagt med bærekraft enda mer i sentrum.
BMW forklarer at Dee står for Digital Emotional Experience, og dette skal markere det neste steget for interaksjon mellom «menneske og maskin» med digitale funksjoner langt over det nivået vi kjenner i dag.
Et eksempel på dette er det nye BMW Head-Up-Display, denne teknologien som åpner for å vise essensiell info på innsiden av fronten. Dette introduserte BMW allerede i serieproduserte tilbake i 2004, og 19 år senere har utviklingen selvsagt tatt store sprang.
I BMW i Vision Dee projiserer informasjonen over hele frontrutens bredde, så i 2025 bør man ikke gå glipp av noe viktig info når man kjører en bil fra Neue Klasse.
En annen ting visjonen viser fram er noe som er kalt BMW Mixed Reality Slider, som via det integrerte touch-panelet er bygd inn i instrumentpanelets materiale, forklarer BMW. Her kan føreren selv bestemme hvor mye digitalt innhold man ønsker å se på det avanserte head-up-displayet.
Slideren byr på fem trinn som starter fra klassisk analog visning, og her er det mulig å få opp kjørerelatert informasjon, innhold i infotainment-systemet og projisering av utvidete funksjoner helt inn i den virtuelle verdenen.
E Ink har altså utviklet seg siden i fjor, og i stedet for kun å endre hvite og svarte felter er det mulig å bruke hele fargespekteret på BMW i Vision Dee. Her er karosserioverflaten delt inn i 240 E Ink-felter som kan styres individuelt, og med 32 farger er det et tilnærmet uendelig valg av farger og mønstre som kan genereres i løpet av sekunder.
Ettersom dette er en framtidsvisjon byr Dee også på mer, som for eksempel et personlig velkomstscenario som kombinerer grafiske elementer, lys og lydeffekter som møter føreren når denne nærmer seg bilen.
Her danner også frontlyktene og nyregrillen noe BMW kaller en «fygital» flate (sammenslåing av fysisk og digital) som kan vise en rekke ulike utrykk og ikoner og gir bilen et helt eget ansikt.
Og ganske så kult og visjonært kan også BMW i Vision Dee projisere et bilde av førerens avatar på sidevinduet for å tilpasse velkomstscenariet ytterligere.
Tyskerne sier at de bevisst har gjort designet enkelt slik at man fokuserer på de digitale opplevelsene, og bilen tolker tre tradisjonelle BMW-elementer ‒ nyregrillen, Hofmeisterer kink-en på bakre sidevindu og de doble frontlyktene – som er redesignet med «fygitale» ikoner som erstatning for de tradisjonelle lyktene.
Resten av eksteriøret til visjonsbilen er kun en ramme, forklarer BMW.
På innsiden er det også en forenklet bruk av materialer, noe som er ganske enkelt å se. Bilen har nemlig ingen skjermer ‒ selv ikke et instrumentpanel. Her skal det meste styres av det elementet som styrer bilen, nemlig rattet.
Her tar BMW dermed begrepet fokus et hakk videre, og føreren trenger knapt nok å ta hendene fra rattet. Dette følger prinsippet «hendene på rattet, øynene på veien».
Når det gjelder den Neue Klasse er målet at halvparten av bilene de lager i slutten av dette tiåret skal være fra denne, og tidligere har BMW meldt at de første bilene i den nye klassen skal være en sedan i 3-serie samt en sportslig SUV.
Tyskerne har også meldt om flere visjoner utover 2023 som skal gi oss et glimt av framtiden, noe altså BMW i Vision Dee gjør.
Her er bilder av den fargefulle visjonen:
Les også: