En Rickshaw e-tron!

Et tysk-indisk selskap har funnet den perfekte gjenbruken av eldre Audi e-tron-batterier.


Tyskland er kjent som bilens vugge, og det var Karl Benz som først tok patent på automobilen tilbake i 1886. Men i Japan dukket det opp passasjervogner som ble trukket av andre enn hester før dette.

Disse var kjent som jinrikisha, et japansk ord sammensatt av ordene for menneske, kraft og vogn. Det betydde altså en menneskedratt vogn. På engelsk ble dette til rickshaw.

-->
Nå var ikke dette noe nytt heller på slutten av 1800-tallet, for slike 2-hjuls menneskedratte vogner ble brukt i Frankrike allerede på 1600-tallet. Men den første kjente bruken av begrepet er funnet i Japan og datert til 1879.

Over i Tyskland vil flere bilmerker nå bidra til overgangen til framtidens biler, og Audi er intet unntak. De har allerede på plass flere elbiler i sin nye e-tron-serie, og noen har til og med gjort sitt ute på veiene.

Elbiler slipper som kjent ut ganske mye CO2 under selve produksjonen, og verstingen her er batteriene. Det gjelder altså å gi disse et nytt liv etter at elbilene har gjort sitt, og det tysk-indiske Nunam har en smart løsning.

Selskapet med baser i Berlin og Bangalore har nemlig inngått et samarbeid med Audi om bruk av batterier som har vært plassert i Audis testbiler, og planen er veldig nobel ‒ for dette er nemlig en ideell organisasjon som har vært finansielt støttet av Audi Environmental Foundation siden 2019.

Tanken er å lage elektriske rickshawer spesielt rettet mot kvinner, slik at disse enkelt kan frakte varene sine til markedet for salg uten behov for et mellomledd.

E-rickshawene drives altså av brukte batterimoduler som har gjort sitt i Audi e-tron.

‒ De gamle batteriene er fortsatt ekstremt kraftige, sier en av grunnleggerne til Nunam, Prodip Chatterjee.

‒ Når de brukes riktig, kan 2. livs batterier ha en enorm innvirkning, og hjelpe mennesker i utfordrende livssituasjoner slik at de kan ha en inntekt og få økonomisk uavhengighet ‒ alt på en bærekraftig måte.

Gjenbruk er et viktig stikkord når det kommer til elbilenes bærekraft, og det kommer stadig nye løsninger rundt brukte batteripakker.

‒ Bilbatterier er designet for å vare hele bilens levetid. Men selv etter den første bruken i et kjøretøy, har de fortsatt mye av kraften sin, forklarer Chatterjee.

‒ For kjøretøy med lavere rekkevidde og kraftkrav, samt lavere totalvekt, er de ekstremt lovende. I vårt second-life-prosjekt gjenbruker vi batterier fra elbiler i elektriske kjøretøy ‒ du kan kalle det elektrisk mobilitet lite. På denne måten prøver vi å finne ut hvor mye strøm batteriene fortsatt kan gi for en slik krevende bruk.

En «Rickshaw e-tron» er nær en perfekt løsning for brukte batteripakker når det kommer til øko-effektivitet.

Her kombineres nemlig et batteri med høy energitetthet med en relativt lav kjøretøyvekt, og dermed trenger ikke elmotoren å være veldig sterk. Rickshaw-førere i India reiser heller ikke fort eller veldig langt.

Nå er ikke elektriske rickshaw et uvanlig syn i India, men disse kjører ofte på blybatterier, har relativt kort levetid og blir ofte kassert på en lite miljøvennlig måte.

Et annet ganske stort problem med dagens elektriske sykkelvogner i India er ladingen, for dette er den rake motsetning til Norge som jo klarer seg med fornybar energi. Over i India går det for det meste i kull.

Nunam løser dette med noe som et land som India selvsagt bør utnytte langt bedre enn de gjør, nemlig solenergi. I snitt skinner sola seks-sju timer hver dag i landet i Sør-Asia.

Så på dagstid skal solen lade opp et e-tron-batteri som skal brukes som en buffer, som deretter kan lades opp de elektriske rickshawene om kvelden. Disse ladestasjonene er utviklet internt.

‒ Initiativer som det utviklet av Nunam er nødvendig for å finne nye bruksområder for e-avfall, sier Audi Environmental Foundation-direktør Rüdiger Recknagel.

‒ Ikke bare i India, men over hele verden. Så Nunam deler sin kunnskap for å motivere flere initiativ for å utvikle produkter med andre livskomponenter som kan drive den økososiale revolusjonen framover.

Og det er ikke slikt at de brukte batteriene i «Rickshaw e-tron» nødvendigvis har gjort sitt etter dette, for i et tredje trinn kan batterienes gjenværende strøm brukes til stasjonære applikasjoner som LED-belysning.

‒ Vi ønsker å få alt mulig ut av hvert batteri før resirkulering, sier Chatterjee.

Verdens mest befolkede land, Kina, er for lengst i gang med sin elektriske revolusjon som skal senke de enorme klimautslippene. India er rett bak befolkningsmessig, også med rundt 1,4 milliarder innbyggere, men her går det fortsatt i eksos og ikke minst kullkraft.

Solenergi og elektriske kjøretøy er to viktige felt som kan gjøre luftkvaliteten i India betraktelig bedre, og elektriske rickshawer ladet opp av solenergi er jo en veldig lovende start.

‒ På mange måter viser dette prosjektet veien videre, sier Recknagel.

Det gjelder som kjent å starte i det små, og det gjør også Nunam. De starter med tre elektriske rickshawer, og slik ser de ut:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter