Fortiden møter framtiden. Eller noe slikt. Garagisti & Co vil nemlig løfte superbiler fra mange tiår tilbake inn i framtiden, så dette skal være, tja, ikke-elektrifiserte analoge superbiler med moderne materialer og kjøreegenskaper.
Og de starter like godt med et navn som virkelig forplikter, nemlig en superbil kalt GP1. For å ikke gjøre skam på navnet følger de opp med en 6.6-liters naturlig aspirert V12-motor som yter 800 hk, kreftene sendes videre via en 6-trinns manuell girkasse og det hele er plassert på et karbonmonokokk-chassis.
Det britiske merket slår fast at dette ikke bare er en bil som beveger seg – den synger, brøler og forfører. Jepp, intet mindre.
Hovedpunkter:
- Ren kraft: En skreddersydd 6.6-liters V12-motor fra Italtecnica leverer 800 hk ved 9.000 r/min, kombinert med en 6-trinns manuell girkasse fra Xtrac.
- Eksklusiv: Kun 25 biler vil bli håndlaget, hver tilpasset gjennom et skreddersydd bestillingsprogram i Storbritannia.
- Tidløst design: Designet av tidligere Bugatti- og Rimac-designer Angel Guerra, blander GP1 80- og 90-tallets kileformede estetikk med moderne aerodynamikk, inkludert massive bakre diffusorer for marktrykk.
- Førerens paradis: Et minimalistisk to-kupé interiør uten distraksjoner – ingen overdimensjonerte skjermer, kun fokus på kjøring.
- Elitesamarbeid: Bygget med motorsportgiganter som Brembo, Öhlins og Dexet Technologies.
- Grand Tourer og beist: Ultralett med 1.000 kilo tørrvekt, men komfortabel for lange turer med bagasjeplass og rå baneegenskaper.
Pris? Vel, det kommer vi til. Hint, vi vil ikke gjøre deg deppet før du har lest gjennom alt.

I en tid hvor det handler om elektrifisering så dunker altså Garagisti & Co til med en analog hyperbil, og du kan også bare glemme moderne ting som algoritmer og automatisering. Dette skal være en puristmaskin som er laget for ett mål for øye –ufiltrert glede.
Hjertet er altså en V12 med 800 hk og mer enn 700 Nm dreiemoment, og ja, her må du altså gire selv. Merket lover en mekanisk lyd som skal minne om superbiler fra en svunnen tid, og de går selvsagt også for den klassiske bakhjulsdriften.
Rent designmessig er det altså Angel Guerra som står bak denne, og mannen som tidligere har hevet lønn hos supermerker som Bugatti og Rimac er inspirert av legender som Lancia Stratos og Lamborghini Countach. Og ikke tro at de har glemt kjøreegenskapene.
Her er det blant annet noen av de største bakre diffusorene som noensinne er montert på en gatelovlig bil, så denne bør suge seg fast til underlaget gjennom svingene. Og ja, en matchvekt rundt tonnet bør også hjelpe på rundetiden.
På innsiden er det også fokus på å kjøre en bil, og det er plass til en passasjer.
– Ingen overdimensjonerte skjermer. Ingen unødvendige gimmicker. Bare deg, maskinen og veien foran, lød briefen til designleder Angel Guerra.

Men GP1 er til tross for navnet, kreftene og designet ikke bare laget for å dundre rundt en bane, men skal også kunne fungere som en ekte Grand Tourer. Garagisti sier at den skal være både behagelig, ganske lydløs innvendig og med grei ben- og bagasjeplass, så luft den gjerne mil etter mil på landeveien også.
Navnet til det nye supermerket skal hinte til de litt mer opprørske private teamene som rystet Formel 1 på 50- og 60-tallet, og som de originale garagistiene skal også dagens skape suksess med en rekke partnere.
- Italtecnica – Motorutvikling og kalibrering.
- Dexet – Chassis, monokokk og aerodynamikk.
- Angel Guerra – Eksteriør- og interiørdesign.
- Brembo, Öhlins og andre elitemotorsportleverandører – leverer konkurransegradert komponenter til veien.
– Vår visjon for Garagisti ble født av et enkelt spørsmål, sier Mario Escudero, medgründer av Garagisti & Co.
– Hva om den gylne æraen for analoge superbiler aldri tok slutt? Hva om ikoner som Countach Evoluzione hadde skapt en linje i stedet for en blindvei? Hvordan ville de store bilene fra 80-, 90- og tidlig 2000-tallet sett ut i dag hvis de hadde utviklet seg med ny teknologi, men beholdt sin analoge sjel? Vi samlet noen av verdens beste hoder og svarte på det spørsmålet med våre hender, hjerter og lidenskap. GP1 er vårt svar.

Det er dog et par utfordringer. For det første skal de kun snekre sammen 25 biler, så her gjelder det å ha de rette kontaktene. Og for det andre er det et lite spørsmål om pris.
For ja, denne moroa koster, og mer eksakt er prisen satt til ganske brutale 2,45 millioner – pund. Det er i skrivende stund 34 millioner kroner.
Men vi tviler ikke et sekund på at alle blir solgt, og er muligens allerede det. For hvem vil ikke har en analog superbil fra 1980-tallet laget med en moderne vri i 2025? Alle, tipper vi.
Les også: