Bugatti har like godt laget seg en gullbil som hyller gamle ikoner. (Fotos: Bugatti)
En gullbelagt Bugatti Chiron
Dette er et av de mest krevende skreddersøm-prosjektene Bugatti noensinne har gjennomført. En Bugatti Chiron Pur Sport «Golden Era». Sjekk ut disse bildene!
Bugatti har selvsagt laget en drøss med spesielle biler basert Chiron, og de fleste er serieproduserte utgaver laget i et begrenset antall. Og kundene kan bestemme mye rundt hvordan bilene skal se ut.
Men det er ikke ofte at de får et så krevende prosjekt som gullæra-bilen på bordet, for her har de måtte klyve helt opp til den berømte øverste hylla.
-->
Samleren som har bestilt bilen og som åpenbart kan Bugatti-historien gikk for en Chiron Super Sport, og i tillegg til en mange skisser av historiske biler ble det hele toppet med en ganske så vill utvendig farge. For han ville rett og slett hylle gullalderen. Ja, The Golden Era.
Jobben tilfalt selvsagt Bugatti Sur Mesure, avdelingen som bokstavelig talt heter skreddersydd på fransk. Normalt tar disse for seg en til to biler i året.
‒ En veldig viktig kunde kom til oss, og under samtalene våre ga han uttrykk for at han trodde Chiron Super Sport og dens W16-motor representerte et landemerkeøyeblikk i bilverdenen. Han ønsket å gjøre noe helt unikt i feiringen, sier Achim Anscheidt, tidligere designdirektør og ansvarlig for kreasjonen.
‒ Vi så tilbake gjennom Bugatti-historien for å finne en rekke av disse landemerkeøyeblikkene, inkludert tidsperioden til Ettore Bugatti, Jean Bugatti og Roland Bugatti, som virkelig markerte den første gylne æraen for merkevaren. Og så, selvfølgelig, den moderne inkarnasjonen av Bugatti fra 1987, og plukket ut ikonene fra disse tidene som kom til å definere Bugatti-merket.
Teamet lagde et konsept med 45 skisser av tidligere ikoner som ble håndtegnet på selve bilen, og kunden falt umiddelbart pladask.
‒ Implementeringen kan høres ganske grei ut, men å oppnå en perfekt finish, og en som tåler tidens tann, krevde mer tålmodighet og håndverk enn du noen gang kunne forestille deg, sier Anscheidt.
Det hjalp sikkert ikke at kunden selv stakk innom titt og ofte, men da kan han iallfall ikke klage på noe i etterkant. Ikke at han har noen grunn til det.
Bilen er et mesterverk på fire hjul, og en som faktisk skildrer milepæler fra det legendariske merket. For på passasjersiden er det 26 håndtegnede skisser ikoner som Type 41 Royale, hyllet som den mest luksuriøse bilen i 1926, og selvsagt legendariske Type 57 SC Atlantic, ansett som en av tidenes vakreste og mest eksklusive biler.
Over på førersiden er det 19 skisser som hyller bilene etter at merket ble gjenfødt i 1987, og biler som EB110, Veyron og Chiron er på plass. Det er også en vakker, og utrolig nok enkel, presentasjon av de 3.712 individuelle komponentene som den legendariske W16-motoren består av – ansett som den mest avanserte bilmotoren noensinne.
Resultatet er til å miste pusten av. Sjekk dette:
Det som stikker seg ut når man ser bilen fra avstanden er fargen, eller mer rett fargene. For i tillegg til alt annet som måtte skreddersys, måtte også lakken det.
Bugatti kom opp med en nyanse av gull kalt Doré, som ble mikset sammen med en spesiell metallisk variant av Nocturne Black. Å mikse fram fargene er en ting, men å påføre skissene på et kunstverk som denne bilen er noe helt annet. For alt må være perfekt.
‒ Det var veldig tydelig for oss fra begynnelsen at vi bare kan oppnå en autentisk finish for disse skissene – og hos Bugatti er autentisitet viktig – hvis vi faktisk brukte blyantene som vi bruker til å skissere på papir – noe annet ville resultere i at noe ser falskt ut eller har lav kvalitet, sier Achim Anscheidt
‒ Så derfor måtte vi finne en prosess som ville tillate oss å bruke blyanter og gjøre alle skissene for hånd, direkte på lakken.
Ikke nok med det. Når utsiden var ferdig, var det bare å kaste seg over innsiden. For den skulle selvsagt være spesiell, selvsagt skulle den det.
På hvert av dørpanelene ble tre Bugatti-ikoner håndpåført med en skreddersydd maling og fin pensel som tillot designteamet til å tegne direkte på læret. EB110, Veyron og Chiron står overfor fortidens ikoner som hadde inspirert dem ‒ Type 35, den store racerbilen, Type 57 SC Atlantic og Type 41 Royale.
I tillegg er det «Golden Era»-søm og håndskrevne «One-of-One»-motiver på innsiden, så her har kunden og Bugatti kjørt absolutt full pakke.
Bilen, kanskje den aller mest skreddersydde i Bugatti-familien, og iallfall den mest imponerende, skal leveres til eieren under Monterey Car Week, og her kan du sjekke ut gullbilen Bugatti Chiron Pur Sport «Golden Era»:
Les også: