ABT har gitt Audi RS 7 voldsomme 760 hk. (Fotos: ABT)

En Audi RS 7 med 760 hk

Det er ikke lenge siden ABT kastet seg over Audi RS 6. Nå står RS 7 for tur, og som vanlig har det resultert i noe spektakulært.


Så sent som i mai kunne det tyske tuningselskapet vise fram en ABT RS6 Legacy Edition, og her hadde de løftet kreftene fra originalt 630 hk til voldsomme 760 hk. Så det var vel bare et tidsspørsmål når de gjorde det samme med RS 7.

Svaret er to måneder senere. For nå får også RS 7 sin Legacy Edition med det samme imponerende drivverket.

-->
Audi har gitt både RS 6 Avant og RS 7 Sportback en aldri så liten overhaling, og resultatet er de sterkeste og raskeste utgavene noensinne.

De fire ringene presenterte RS 7 tilbake i 2013, og bilen gikk inn i 2. generasjon i 2020 med blant annet en svært hissig front med noe svære luftinntak. Bak varsler noen ovale rør om hva dette er for noe.

Bilene er utstyrt med en 4.0-liters V8 biturbo TFSI som vrir ut 630 hk og 850 Nm dreiemoment, og en RS 7 Sportback klarer 0-100 km/t på raske 3,4 sekunder.

Imponerende, men ikke godt nok for ABT Sportline.

ABT har jekket kreftene opp til 760 hk og 980 Nm, og dette gjennom en ABT turbolader og en ABT intercooler samt ABT Power R-teknologien.

Fjæringen har også fått seg et løft og de har også montert på ABT sportsstabilisatorer på for- og bakaksel, så her bør grepet også være på plass.

Videre er det en frittstående bakspoiler og noen Goodyear Eagle F1 Supersport 295/30 ZR22-dekk som selvsagt er montert på noen nye smidde felger i blank svart. Ifølge ABT byr det baneinspirerte høyytelsesdekket på overlegen håndtering på tørre veier og ekstremt balansert ytelse på våt vei.

Men det er ikke det mest oppsiktsvekkende med ABT-utgaven kalt ABT RS7 Legacy Edition, eller bare ABT RS7-LE som de selv kaller den.

Det som gjør at folk vrir seg enda litt ekstra etter RS7 Legacy Edition er kalt «Signature Carbon Bold», og her er det ABT Carbon-innsats integrert i panseret, på frontleppen med de integrerte frontbladene, frontskjørtinnsatsene, frontgrillfestet, speilhusfestene, sideskjørtinnsatser, sideblader, bakskjørtinnsatsen og den nye bakvingen. Puh!

Men du snur deg ikke bare rent visuelt. For ABT har satt på et nytt eksosanlegg, og dette har fire stusser med en diameter på hele 102 mm som bør varsle om at det kommer noe ganske spesielt.

Resultatet er en slik bil:

Som vanlig har de også kastet seg over innsiden, og gitt bilen Dinamica soul-stoff på girknapphetten, dashbordet og seterammen. Ifølge tyskerne er denne myke, semskede overflaten er ikke bare spesielt flammehemmende, men også optimalt beskyttet mot fuktighet og smuss takket være Teflon-belegget.

Det er selvsagt flere ABT-logoer på innsiden slik at man ikke glemmer hvilken utgave man kjører, og det er et ABT-ratt med Alcantara-finish som selvsagt er utstyrt med en klokka 12-marking ‒ akkurat som på ekte racerbiler.

Andre oppgraderinger inkluderer en ny dørinngangsbelysning og en ny start-stopp-bryterhette.

Som med RS 6-utgaven og andre nye biler kommer også ABT RS7 Legacy Edition med en myABT-app hvor det er mulig å følge med på viktige ting som ytelsesdata, kjølevæske og inntakslufttemperatur.

Og det er kanskje greit, for skal man måle etter kreftene og utseende flytter denne RS 7-utgaven på seg ganske så raskt.

Her er bildene så du selv kan sjekke ut en Audi ABT RS7 Legacy Edition ‒ en bil som det kun skal lages 200 eksemplarer av:

Les også:

Les mer om:

Nyheter