Norge har blitt det ledende landet i verden når det kommer til elbiler, og det takket være en kombinasjon av høye avgifter på «vanlige» biler, ingen avgifter på elbiler og en del andre incentiver rettet mot nye biler med nullutslipp.
Resultatet er at langt over halvparten av alle nye biler som har kommet til de siste årene er elbiler, og det gir både mindre lokale utslipp og sikrere biler som jo nybiler er.
-->
Men nå mener regjeringen at bilfolket har sluppet unna lenge nok, og dunker til med nye avgifter på nybilene inkludert de helelektriske. De to viktigste er et nytt vekttillegg på 12,50 kroner på hvert kilo over 500 kilo, samt moms på summen over 500.000 kroner for elbilene.
En elbil som veier 2.000 kilo og koster 600.000 kroner fikk dermed 43.750 kroner i nye avgifter 1. januar, og koster nå 643.750 kroner.
En slik prisøkning har selvsagt bilimportørene prøvd å unngå , og bestilte så mange nye elbiler som bare mulig i slutten av 2022. Målet har vært å få disse registrert i desember, og dermed unngå de nye ekstrakostandene som regjeringen nå har kommet med.
Resultatet er et rush av nybilregistreringer, og totalt står desember for mer enn hver femte nye bil registrert i hele 2022.
‒ Dette hadde vi nesten ikke trodd var mulig. Nesten 40.000 førstegangsregistrerte nye personbiler i desember alene, betyr at drøyt 22 prosent av hele årets nybilregistreringer ble gjort i løpet av årets siste måned, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) til egen nettside.
Tallene fra OFV viser at det ble nyregistrert 39.497 personbiler i desember, og hold deg fast ‒ det er 92 prosent flere enn desember 2021.
Desember-spurten gjør sitt til at 2022, året der flere forhold gjorde sitt til at bilmerkene ikke klarte å produsere mange nok biler for å dekke etterspørselen, faktisk ender i nærheten av rekordåret 2021.
Totalt ble det nyregistrert 174.324 personbiler, noe som bare er 1.947 biler færre enn i 2021.
Rundt 8 av 10 nye biler var helelektriske i desember, og totalt for 2022 sto elbilene for 79,3 prosent av det totale nybilsalget. Det er en ganske solid oppgang fra 64,5 prosent i 2021, og totalt ble det nyregistrert 138.292 elbiler i fjor.
Så hvem ble Norges mest populære nybil?
Vel, som ventet og fortjent nok ble det Tesla Model Y. For denne populære elbilen toppet salgslisten i store deler av 2022, og sikret tittelen med en solid spurt som besto av 4.524 registreringer i 2022.
Totalt endte Model Y på imponerende 17.356 registreringer i fjor, og hadde en markedsandel på akkurat 10 prosent.
Topp-10 bilmodeller ut for 2022:
Tesla Model Y: 17.356 registreringer
Volkswagen ID.4: 11.561
Skoda Enyaq: 7.558
BMW iX: 6.395
Volvo XC40: 5.507
Toyota Yaris: 5.381
Hyundai Ioniq 5: 5.044
Audi Q4 e-tron: 4.928
Audi e-tron: 4.885
Polestar 2: 4.692
Kilde: OFV
Den store spurten til Model Y sørget også for at Tesla tok tittelen som årets mest populære bilmerke i 2022, og slo dermed Volkswagen med noe ganske få biler.
Tesla hadde en markedsandel på 12,2 prosent, mens Volkswagen endte opp med en andel på 11,6 prosent. Det tredje mest populære merket var BMW med en markedsandel på 8,1 prosent.
Topp-10 bilmerker 2022: