Ekstrem versjon av bestselgeren

Ford kliner til med tidenes ekstremversjon av pickupen F-150, en av verdens aller mest populære biler.


Baja 1000. Det er et viktig stikkord når det kommer til Raptor-utgavene av Ford F-150, denne pickupen som år etter år gir Toyota Corolla kamp om tittelen «verdens mest populære bil».

Dette er nemlig et rally som går i svært så utfordrende terreng i Mexico, og både biler, pickuper og andre kjøretøy må gjennom distanser på langt over 1.000 kilometer før vinnerne kan kåres.

Ford gikk til topps allerede det andre året Baja 1000 ble arrangert, for en Ford Bronco vant løpet i 1968. Denne modellen har for øvrig gjort comeback, og les om bølleutgaven av denne i en av lenkene helt nederst.

Siden har Ford-biler stort sett kjempet i toppen av rallyet, og merket selv har gjort sitt for å legge til rette for suksessen. Mer konkret med ekstreme utgaver av F-150 kalt Raptor.

Alle tre rovdyrutgavene har altså vært inspirert av Baja 1000, og den aller nyeste tar F-150 Raptor nærmere rallybilene enn noen gang.

‒ Raptor R er vår ultimate Raptor, sier Carl Widmann, Ford Performance sjefingeniør.

‒ Når kunder opplever Raptor R i ørkenen og slike plasser, vil få hårene i nakken til å reise seg ‒ og de vil elske hvert sekund av det.

Ford F-150 Raptor R er altså den villeste terrengversjonen av bilen noensinne, og det sørger et digert hjerte for. Den er nemlig utstyrt med en 5.2-liters V8 som leverer 700 hestekrefter og 868 Nm dreiemoment, tidligere plassert i selveste Mustang Shelby GT500.

Videre har Ford Performance spikket på ting som eksosanlegget og kjølingen, og selvsagt gitt den en ny 10-trinns girkasse, ny fjæring og nye akslinger som takler utfordrende terreng. Eksosanlegget har også en egen Baja-modus, i tillegg til Normal, Sport og Quiet.

‒ Vi har hørt at kundene har krevd lyden og kraften til en V8 tilbake i Raptor, forklarer Widmann.

‒ Men vi skulle ikke forhaste oss. Denne kompressorladde 5.2-liters V8-eren er den ideelle sammensmeltingen av kraft og størrelse sammen med 3. generasjons Raptors helt nye bakhjulsoppheng og støtdempere.

Og ja, det er selvsagt en egen Baja-modus, kjent fra andre ekstremutgaver signert Ford. Denne stiller bilen inn for Baja-terreng, som for eksempel en lengre fjæring. Det hjelper selvsagt at bakkeklaringen er på ganske ville 13,1 tommer, og dekkene er heller ikke noen smågutter ‒ 37-tommers dekk rett fra fabrikken. Det er digert.

‒ Raptor R er visuelt utformet som et ørkenrovdyr for å fange oppmerksomheten til Raptor-kunder og offroad-entusiaster, sier Tom Liu, hoveddesigner for Raptor R.

‒ Det er store og små detaljer ‒ fra den mer aggressive panserutsugeren til Code Orange «R»-merkene ‒ som visuelt kommuniserer neste nivå offroad-ytelse under Raptor R-banneret.

Vi regner med at Fords populære F-150 ikke blir mindre ettertraktet med tidenes rovdyrsversjon, og kanskje sender den Ford tilbake på Baja-tronen? Den tok nemlig Chevrolet tilbake i fjor, etter at Ford hadde vunnet de sju foregående løpene.

Her er bilder av Ford F-150 Raptor R:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter