Ekstrem versjon av bestselgeren

Ford kliner til med tidenes ekstremversjon av pickupen F-150, en av verdens aller mest populære biler.


Baja 1000. Det er et viktig stikkord når det kommer til Raptor-utgavene av Ford F-150, denne pickupen som år etter år gir Toyota Corolla kamp om tittelen «verdens mest populære bil».

Dette er nemlig et rally som går i svært så utfordrende terreng i Mexico, og både biler, pickuper og andre kjøretøy må gjennom distanser på langt over 1.000 kilometer før vinnerne kan kåres.

-->
Ford gikk til topps allerede det andre året Baja 1000 ble arrangert, for en Ford Bronco vant løpet i 1968. Denne modellen har for øvrig gjort comeback, og les om bølleutgaven av denne i en av lenkene helt nederst.

Siden har Ford-biler stort sett kjempet i toppen av rallyet, og merket selv har gjort sitt for å legge til rette for suksessen. Mer konkret med ekstreme utgaver av F-150 kalt Raptor.

Alle tre rovdyrutgavene har altså vært inspirert av Baja 1000, og den aller nyeste tar F-150 Raptor nærmere rallybilene enn noen gang.

‒ Raptor R er vår ultimate Raptor, sier Carl Widmann, Ford Performance sjefingeniør.

‒ Når kunder opplever Raptor R i ørkenen og slike plasser, vil få hårene i nakken til å reise seg ‒ og de vil elske hvert sekund av det.

Ford F-150 Raptor R er altså den villeste terrengversjonen av bilen noensinne, og det sørger et digert hjerte for. Den er nemlig utstyrt med en 5.2-liters V8 som leverer 700 hestekrefter og 868 Nm dreiemoment, tidligere plassert i selveste Mustang Shelby GT500.

Videre har Ford Performance spikket på ting som eksosanlegget og kjølingen, og selvsagt gitt den en ny 10-trinns girkasse, ny fjæring og nye akslinger som takler utfordrende terreng. Eksosanlegget har også en egen Baja-modus, i tillegg til Normal, Sport og Quiet.

‒ Vi har hørt at kundene har krevd lyden og kraften til en V8 tilbake i Raptor, forklarer Widmann.

‒ Men vi skulle ikke forhaste oss. Denne kompressorladde 5.2-liters V8-eren er den ideelle sammensmeltingen av kraft og størrelse sammen med 3. generasjons Raptors helt nye bakhjulsoppheng og støtdempere.

Og ja, det er selvsagt en egen Baja-modus, kjent fra andre ekstremutgaver signert Ford. Denne stiller bilen inn for Baja-terreng, som for eksempel en lengre fjæring. Det hjelper selvsagt at bakkeklaringen er på ganske ville 13,1 tommer, og dekkene er heller ikke noen smågutter ‒ 37-tommers dekk rett fra fabrikken. Det er digert.

‒ Raptor R er visuelt utformet som et ørkenrovdyr for å fange oppmerksomheten til Raptor-kunder og offroad-entusiaster, sier Tom Liu, hoveddesigner for Raptor R.

‒ Det er store og små detaljer ‒ fra den mer aggressive panserutsugeren til Code Orange «R»-merkene ‒ som visuelt kommuniserer neste nivå offroad-ytelse under Raptor R-banneret.

Vi regner med at Fords populære F-150 ikke blir mindre ettertraktet med tidenes rovdyrsversjon, og kanskje sender den Ford tilbake på Baja-tronen? Den tok nemlig Chevrolet tilbake i fjor, etter at Ford hadde vunnet de sju foregående løpene.

Her er bilder av Ford F-150 Raptor R:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter