‒ Du kjører sikrere, stresser mindre og ikke minst kommer du mer uthvilt frem til målet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Han snakker om å kjøre økonomisk, noe alle bør gjøre. For det gjør lengre turer mindre stressende, og ikke minst sparer det drivstoff.
Enkelt forklart henger det å kjøre økonomisk sammen med det å ha en defensiv kjørestil, og stikkordet er å finne en fin flyt og ikke kjøre mye over tillatt fart ‒ iallfall når det kommer til de høyere hastighetene.
Det vet allerede mange nordmenn, for:
‒ Mange elbilister har lært seg økonomisk kjøring rett og slett fordi de er fokusert på å utnytte rekkevidden mest mulig. Her har alle som kjører bensin- eller dieselbil noe å lære av elbilistene, sier Sødal.
Han og NAF har satt sammen tre tips for å kjøre økonomisk:
1: Skaff deg god oversikt
Det gjelder å ha god oversikt over trafikken om du skal klare å kjøre økonomisk. Hold god avstand til andre og se langt frem så du oppdager røde lys i lyskryss tidligst mulig, har god oversikt over rundkjøringen du skal gjennom eller andre situasjoner i trafikken.
2: Kom deg raskt opp i marsjfart
Når du skal øke hastigheten inn på en vei, gjelder det å få bilen opp i fartsgrensen så raskt som mulig. Har du manuelt gir kan du gjerne hoppe over gir når du akselerer.
3: Vær varsom med gassfoten
Kjør også med lett fot på gasspedalen. Finn din marsjfart og hold deg der uten unødvendige nedbremsinger eller fartsøkninger. Kjører du i nedoverbakke er det lurt å slippe gasspedalen helt.
Det er ikke bare kjørestilen som bestemmer hvor økonomisk kjøreturen blir, for det er også noen andre ting som det er verd å merke seg.
NAF forklarer at dekktrykket spiller en rolle, og med riktig trykk vil bilen rulle som den skal og dermed gjør kjøreturen mer effektiv. Men ikke bli grisk og fyll på litt ekstra, for det går både utover kjøreegenskapene og dermed sikkerheten og det kan også slite mer på dekkene.
Så har vi en liten økonomisk tyv som befinner seg på toppen av mange biler, nemlig den praktiske takboksen. Bilprodusentene jobber mye med aerodynamikken for å dempe dragsuget og dermed gjøre bilen mer effektiv, men en takboks øker luftmotstanden og dermed drivstofforbruket. Så ta den av når du ikke trenger den.
Men:
‒ Det er selvsagt lov kjøre med takboksen for å få med alt man skal. Da får man heller spare inn ved å være bevisst i kjørestilen, avslutter Nils Sødal.
Les også: