Citroën gjorde DS Automobiles til et eget og litt mer luksuriøst merke i 2015, og i 2017 kunne de presentere en SUV-lignende modell i det attraktive C-segmentet. Bilen het DS 7, og merket garderte seg ved også å presentere denne som en ladbar hybrid.
Topputgaven så langt har vært DS 7 Crossback E-Tense 4x4 med 300 hestekrefter og en elektrisk rekkevidde på 58 kilometer, men nå slår DS til med en ny storesøster.
-->
‒ Vi ser fram til å få en ny og modernisert DS 7 til Norge, sier Lise Prydz Aarstrand, direktør for DS hos Bertel O. Steen.
‒ Ny toppmodell er alltid spennende, men vel så spennende er det nye operativsystemet IRIS, med en rekke nye funksjoner. DS fortsetter å tilby luksus og kjøreglede til de som vil ha noe ekstra.
Det nye operativsystemet Prydz Aarstrand nevner er helt nytt, og åpner for å konfigurere skjermen ned til minste detalj. Skjermen er på 12 tommer, og skal ifølge DS være intuitiv og komfortabel å betjene. Den er widget-basert, og kan dermed konfigureres etter sjåførens ønske.
DS byr altså på langt mer enn flere krefter mer elektrisk rekkevidde og et nytt operativsystem, og utvendig er det endringer både foran og bak. De skarpere linjene skal gi et mer dynamisk og gjennomført uttrykk, melder DS selv.
Foran har lys-teknologien med betegnelsen DS Pixel LED Vision kommet opp i versjon 3.0, og her er det tre moduler som skal åpne for lys så langt fram som 380 meter. Lyskjeglen er også 65 meter bredt, så dette er gode nyheter for de som kjører i mørket.
Videre opplyser DS at de i tillegg til to side- og hovedlys, og er en ytterkant pixel-modul med tre enheter som inneholder 84 LED som styres av rattutslaget. De nye lysene er mer presise og kraftigere enn tidligere Matrix-varianter.
Bakerst har den oppgraderte versjonen også fått nye lykter, og merket på bagasjeluken står det nå DS Automobiles i stedet for Crossback som tidligere.
Som standard kommer nye DS 7 med 19- og 20-tommers felger, mens toppmodellen er utstyrt med 21-tommers felger.
På innsiden er det mulig å få DS 7 med Nappa-skinn i to farger, og med et dashbord og dører kledd i skinn med en drapert effekt og uten skjøter. Dette skal gi en mer naturlig følelse av skinnet.
De som går for Performance Line kan klyve inn i en bil som kombinerer sort skinn med sort Acantara, og detaljer i rødt og gull skal understreke det sportslige.
Ettersom dette er en premium kompakt bil byr den også på noe ekstra snadder, som DS Active Scan Suspension og DS Night Vision.
Fjæringssystemet er utstyrt med et kamera som leser av veien foran bilen, og kan dermed tilpasse dempingen av hvert enkelt hjul.
Nattkameraet «ser» både mennesker og dyr opptil 100 meter foran bilen, og her kommer informasjonen opp på instrumentskjermen i tillegg til et varsel, forklarer DS.
Så hva med hestekreftene og den elektriske rekkevidden?
Både dagens DS 7 4x4 E-Tense 300 og den nye toppmodellen DS 7 4x4 E-Tense 360 er utstyrt med en bensinmotor med 200 hk, og begge har elektriske motorer både foran og bak som hver har over 100 hk.
Modellnavnene avslører systemeffekten på de to versjonene, så E-Tense 300 har 300 hk og E-Tense 360 kan skilte med hele 360 hk.
Batteriet er på 14,4 kWh, og den elektriske rekkevidden lyder nå på 65 kilometer ‒ opp 7 kilometer.
E-Tense 360 byr også på en app som hjelper til med å optimalisere regenereringen ved bremsing, den er senket med 15 millimeter, har bredere sporvidde (24 millimeter foran og 10 millimeter bak), kraftigere bremser og 21-tommers felger.
360 hestekrefter gir for øvrig en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 5,6 sekunder.
Nye DS 7 skal etter planen komme til mot slutten av året, og før det kan du sjekke ut noen bilder av den oppgraderte bilen under:
Les også: