Her hjemme handler det mye om elbilen DS 3 Crossback når det kommer til det litt mer luksuriøse merket til Citroën, mens DS Norge tilbyr også flere ladbare hybrider.
En av disse er DS 9-modellen, en ganske stor (4,93 meter lang) og elegant sedan som kommer i flere utgaver. En av utgavene er DS 9 E-Tense 250 som byr på tohjulsdrift, en bensinmotor, en elektrisk motor og et ladbart batteri.
-->
Denne ladehybriden blir nå enda bedre enn den har vært, for modellen som ble introdusert så sent som i fjor får nå en ganske stor oppdatering.
DS har åpenbart ment at 250-utgaven både hadde litt for få krefter og litt for dårlig elektrisk rekkevidde, for begge disse delene øker nå.
Hovedmotoren som er en 4-sylindret PureTech kan nå skilte med 200 hestekrefter, og har selskap av en elektrisk motor på 110 hk. Det skal altså ikke stå på kreftene hos en DS 9 E-Tense 250.
Batteriet vokser også til 15,6 kWh, og som vi vet betyr det også bedre elektrisk rekkevidde. Denne hopper fra tidligere beregnet 47 kilometer opp til ganske så greie 61 kilometer, og DS legger til at WLTP-tallet for urban kjøring nå lyder på 70 kilometer.
Ombordladeren på 7,4 kW åpner for 0 til 100 prosent lading på 2 timer og 23 minutter, så det bør være mulig å holde batteriet relativt godt oppladet og bruke den som en ren elbil i mange situasjoner.
Når det kommer til utstyr, teknologi og materialer, kommer DS-bilene stort sett med det beste som Citroën og Stellantis-konsernet kan by på, så her snakker vi om biler i det øvre sjiktet.
Det er skinn stort sett i hele bilen, og DS 9 er også utstyrt med ting som DS Park Pilot, DS Active Scan Suspension, DS Active LED Vision, DS Night Vision, DS Driver Attention Monitoring og DS Drive Assist, alle smarte ting som gjør kjøreturen enklere og mer komfortabel.
I tillegg til DS 3 og DS 9 har også DS Automobiles den ganske nye DS 7 i porteføljen, og den helt nye DS 4 er også på vei. Både DS 4, DS 7 og DS 9 er tilgjengelig som ladehybrid, mens DS 3 Crossback E-Tense altså er en ren elbil.
Denne vil få selskap av en rekke helelektriske biler med DS-merket i framtiden, for planen er at DS skal bli et eksklusivt elbil-merke allerede fra 2024. Og det er verd å se opp for elektriske DS.
For el-satsingen times inn mot de nye elbil-plattformene til Stellantis, og en helelektrisk utgave av DS 4 skal lages på den som er kalt STLA Medium. Og her snakker vi altså om et batteri på hele 104 kWh, og dette vil åpne for rekkevidder helt opp mot 650 kilometer.
Men før den tid får altså den ladbare hybriden DS 9 en oppgradering, og slik ser den bilen ut: