Både Peugeot og DS i Stellantis har hatt det travelt de siste månedene, for det har kommet flere elektriske nyheter rundt både e-208 og DS 3 E-Tense.
Det har for det meste handlet om forbruk og rekkevidde, som har henholdsvis sunket og økt, og senest i desember meldte Stellantis Norge at rekkevidden for DS 3 Crossback E-Tense økte med 7 prosent opp til 341 kilometer. Hovedgrunnen for dette var forbedringer og effektivisering av varmepumpen.
-->
Drøye ni måneder senere har de flere nyheter for den elektriske DS 3-versjonen ‒ de kan faktisk by på ikke færre enn fire nyheter.
Den første betyr ikke noe for den faktiske kjøringen, men DS opplyser at de nå dropper Crossback i navnet. Elbilen skal dermed kun hete DS 3 E-Tense.
Resten er fysiske endringer. Og faktisk er disse såpass store at DS sier at dette er en ansiktsløfting, altså en ganske stor oppgradering mellom generasjonene.
De kommer til syne utvendig, for både fronten og bakenden har fått et løft.
Foran har grillen og frontlysene fått det DS kaller en ny dynamisk utforming, og LED-lys er nå standard på alle utgavene. Det er også mulig å oppgradere til DS Matrix LED Vision.
Nytt er også LED-stripene på siden som fungerer som kjørelys for dagtid, og dette ifølge merket for å følge det siste designspråket til DS.
Bak er det et nytt sort felt mellom baklysene hvor navnet «DS Automobiles» er plassert, og dermed følger den oppskriften til nye DS 7.
De flushmonterte dørhåndtakene og usynlige vinduslister er selvsagt fortsatt på plass, for dette er en signatur for DS 3-modellen.
Stellantis Norge opplyser også at den oppgraderte elbilen har en generell forbedret aerodynamikk, og dette kommer selvsagt også rekkevidden til gode.
På rekkevidde-området har DS gjort enda mer, for nye DS 3 får en ny batteripakke på 54 kWh (brutto) og andre løsninger som gjør elbilen enda mer effektiv. Mer bestemt nye hjul, og det inkluderer nye 17- og 18-tommers felger og enda mer effektive dekk. Den nye utgaven er også utstyrt med ny motor på 156 hestekrefter.
På toppen av dette kommer altså den nye motoren og en ny girutveksling tilpasset landeveiskjøring, noe som sender nye DS 3 inn i effektivområdet til elbiler som de oppdaterte Peugeot e-208 og e-308. Den nye DS 3 har nemlig et forbruk på pene 12,6 kWh per 100 kilometer, noe som er ganske imponerende.
Alt dette gjør at rekkevidden øker ganske så betraktelig, fra dagens 341 kilometer og helt opp til 402 kilometer. Det er 61 flere kilometer.
Til slutt melder DS at oppgraderte DS 3 E-Tense også har et nytt infotainment, noe som inkluderer en 10,3-tommers skjerm og et DS Iris System. Her er kjennetegnet at skjermen i midtkonsollen, instrumentskjermen og head-up-displayet kan konfigureres etter førerens ønsker.
Automatiske oppdateringer (OTA) med 4G-oppkobling er også på plass, og skjermen i midtkonsollen er delt opp i 12 sektorer og funksjoner her styres av såkalte «widgets».
Den oppgraderte elbilen er ikke så veldig langt unna, og meldes inn til Norge tidlig neste år.
‒ Nye DS 3 byr på mye luksus og kjøreglede. Aktualiteten øker nå betydelig med friskere utseende, større motor og kraftig økning i rekkevidde. Vi ser veldig frem til å få denne bilen til Norge i februar, sier Lise Prydz Aarstrand, direktør for DS hos Bertel O. Steen.
Les også: