Lite visste nok Chris Rea hva han var i ferd med å skape på tur hjem til det som sikkert var en velfortjent juleferie.
Inn mot fryktede London havnet de nemlig i kø, og Rea, som hadde mistet førerkortet på den tiden, gløttet bort på de andre i køen. De virket frustrerte og miserable. Han begynte å nynne på strofen «we're driving home for Christmas», merket fort at han var på sporet av noe ‒ og kladdet ned resten av versene.
‒ Vi er stolte av å tilby dette ultra-ønskede eksemplet på Ferrari F355. Dette salget representerer en sjelden mulighet til å anskaffe 355 alle vil ha ‒ en tidlig høyrestyrt, «2.7 Motronic», ikke-airbag, manuell Berlinetta i en tidløs spesifikasjon. Modellen har også en overbevisende historie, kjøpt ny av den kjente Ferrari-samleren Chris Rea, sier Tim Kearns, administrerende direktør hos Bell Sport & Classic.
‒ Denne 355 representerer den «hellige gral» for Ferrari-samlere – et eksempel på Maranellos midtmotoriserte mesterverk, i sin reneste, mest berusende form. Når det gjelder design, teknisk innovasjon, ytelse og håndtering, overgikk F355 lett konkurrentene da den ble lansert, og tilbyr fortsatt en forførende og fullstendig oppslukende kjøreopplevelse i dag. Når F355 når 30-årsjubileet, representerer den også en klok investering.
Ferrari har grabbet med seg stort sett det som er av motorens Oscar det siste tiåret, men også for 30 år siden imponert de med kraftverket midtplassert i F355.
V8-motoeren var rett og slett den sterkeste målt etter kapasitet, 107 hk per liter, og overskygget til og med mektige BMW V12 fra McLaren F1.
Autocar konkluderte i sin veitest fra 1994 at dette var «en landemerkebil», mens Jeremy Clarkson, ja, han fra Top Gear, hyllet 355 som «den største bilen i verden, noensinne».
‒ F355 Berlinettas skiftende tekniske nyvinninger, høyere produksjonsvolumer og generell båndbredde banet vei for at påfølgende Ferrari-modeller ble virkelig flotte biler. Man kan hevde at det er den mest betydningsfulle bilen i Ferraris historie. Med nesten 30 år til å reflektere over bilens innvirkning, er 355 klar til å innta ekte klassikerstatus når den når landemerkejubileum, sier Kearns.
Så hva med Chris Reas F355?
Vel, denne ble altså bestilt av musikeren selv, og er fortsatt original. Dette er et eksemplar fra tidlig 1995, og har det viktige «Bosh 2.7 Motronic» ECU-systemet, noe som gir forbedret gassrespons og ifølge ryktene også mer krefter ‒ kanskje så mye som 30 ekstra hk.
Denne har altså ikke kollisjonspute, noe som åpner for det mer førerfokuserte Momo-rattet, som gir kabinen et rent og tidløst utseende.
Spesifisert i den sjeldne fargen Blu Scuro Micalizzato med Crema-hud og Blu-tepper, kjørte bilen bare 41.000 kilometer før den gjennomgikk omfattende restaurering av Bells team.
De har i de senere årene gjennomført mange oppsiktsvekkende Ferrari-prosjekter, inkludert en 330 LMB, en ultra-sjelden L-Series 246 Dino GT og en Concours-vinnende Ferrari 330 GTC. Så disse vet hva de gjør.
‒ Hos Bell Sport og Classic er vi vant til å håndtere og restaurere de aller beste Ferrariene, fra 60-tallsklassikere til moderne hyperbiler, sier Kearns.
‒ Denne F355 er blant de beste vi har sett. Teamet har, som alltid, lagt alt inn i den møysommelige prosessen, og resultatene taler for seg selv. Denne F355 er det perfekte eksempelet på en virkelig flott Ferrari, en som kan holde seg i verdens mest eksklusive samlinger. Nå presenteres i perfekt stand, dette umodifiserte eksemplet på en ikonisk modell, i den ultimate spesifikasjonen med en overbevisende historie, er klar til å nytes av sin nye eier.
Hva du må betale for å kjøre hjem til julen i denne vet vi ikke, men du kan jo alltids ønske deg den i julegave.
Vi har også en gave til deg, for her er bildene av den sensasjonelt flotte Ferrari F355 Berlinetta fra 1995.