Hvem vil du be ut på middag? Vi vet nemlig om et pålitelig følge.
Var virkelig bilene i «gamle» dager mer pålitelige enn dagens moderne?
Den var liten, den var pålitelig – og den var billig. Allerede seks år etter at den første bilen rullet ut av samlebånd kunngjorde Ford at de bikket bil nummer 2 million. En slik produksjonsfart hadde Ford aldri opplevd utenfor USA.
Alle som husker den første versjonen av Escort vet hvorfor den ble kalt hundebeinet. Grillen så nemlig ut som et lekebein for hunder. Ford satset først på en vanlig todørs sedan, men bare måneder ut i produksjonen utvidet de med både stasjonsvogn og varebil.
I 1969 kom Escort med fire dører, og i kjent Ford-stil foretrakk de bakhjulstrekken også på Escort.
Ford Escort I RS 2000.
Den første modellen, som vanlig kalt Mark I av Ford, ble produsert i sju år.
Hundebeinet forsvant med den andre generasjonen (1974), som kom i en rekke utgaver. «L» og «GL» (2 og 4 dører) var normalmodellene, «Sport», «RS Mexico» og «RS2000» var muskelvariantene, mens den høyt utstyrte «Ghia» var for de mer kresne.
Og som kabriolet:
Mark II holdt stand i sju år.
Den tredje generasjonen skulle egentlig aldri vært en Escort.
Fullstendig ombygd (nå med forhjulsdrift og som kombikupé) skulle den egentlig hete Erika, som også var produksjonsnavnet på bilen. Det er flere teorier på hvorfor de skrotet den idéen.
En er at navnet Escort var så innarbeidet i Storbritannia (mest solgte bil i 1976) at det ikke ville være smart å bytte navn, en annen var at tyskerne (som samproduserte Escort sammen med England) var bekymret for at Erika skulle hinte om kampsangen til tyskerne under 2. verdenskrig med det samme navnet.
Uansett så endte de med Escort.
Og med Mk III tok salget virkelig av. I kamp med blant annet Golf ble modellen Storbritannias mest solgte bil åtte år på rad. I 1989 rullet det 1,5 millioner Mk III rundt bare på veiene i Storbritannia.
De svarte også på Volkswagens muskelmodell Golf GTI med sin XR3.
Den fjerde versjonen kom i 1986, men det var kun små endringer fra den forrige modellen.
I 1990 kom Mark V, som i likhet med Mark III var kraftig oppjustert. Med Mark V kom også Escort RS Cosworth, bilen som skulle overta rallystafetten fra Sierra RS Cosworth.
Ford Escort Cosworth.
Fem år senere kom en ny modell basert på Mark V, men med nye moderne trekk. Med Mark VI kom også den aller første – og eneste – modellen med merket GTi solgt i Europa. Escort GTi kom i 1997, og hadde stylingen til den da avgåtte RS2000.
30 år etter den suksessrike starten dukket det opp en til da ukjent søster ut av skyggene – nemlig Ford Focus.
Det skulle bli dødsstøtet for Escort.
To år etter var det slutt. Men den kunne trå inn i pensjonistenes rekker som historiens femte mest solgte modell (over 20 millioner), 37 år etter at den ble lansert.
Så takk for et pålitelig følge, vi lover å ikke glemme deg.
Følg bil24 på Facebook
- Les også: Sjekk disse legendariske Ford-modellene
- Les også: Avduket ny Focus
- Les også: Ford hedrer legendarisk modell