Din pålitelige eskorte


Hvem vil du be ut på middag? Vi vet nemlig om et pålitelig følge.

Var virkelig bilene i «gamle» dager mer pålitelige enn dagens moderne?

-->
På 1980-tallet hadde vi en Toyota Carina II, kjøpt splitter ny og «innkjørt» av en bror med ferskt sertifikat. Den bilen poppet plutselig opp i et Toyota kundeblad ganske så mange år senere, og da hadde den utrolig nok rundet 1 million kilometer uten at det hadde oppstått en eneste større feil.

Moderne biler, ofte fullstappet av teknologi og bygget på en kostnadsbesparende måte, skygger vi unna om de har passert 150.000 kilometer. For det begynner ofte å lukte trøbbel når bilene nærmer seg 200.000 kilometer.

Bilene på 1970, 80- og 90-tallet var muligens mer pålitelige, men gud så kjedelige de var. Spesielt disse såkalte folkebilene – slik som den Carina’en. Ingen kan med hånden på hjertet påstå at den var en designmessig perle. Den som så mange andre minnet vel mest av alt om en skoeske med hjul.

Slik var det også med en annen folkefavoritt.

Ford har sin lange salgshistorie å ta vare på. F-serien, Thunderbird og Mustang solgte bra på 1950- og 60-tallet, men de manglet folkebilen – spesielt i Europa. Men den skulle komme.

De hadde riktignok sin «europeiske» modell allerede før krigen. I 1939 kom Ford Anglia, en bil som var formet som «alle» de andre på den tiden – altså disse gangsterbilene fra 1930-tallet. Bilen ble bygget i og for Europa.

Modellen ble oppjustert tre ganger, men da vi nærmet oss 1970-tallet var det på tide å skifte den ut.

Under Brussel Motor Show i januar 1968 viste Ford fram sin nye lille familiebil kalt Escort, designet for å ta over for Anglia nettopp her i Europa. Cortina var riktignok populær, men den traff ikke kundekretsen til konkurrenter som Morris og Bobla – til det var den vokst for stor og blitt for dyr.

Escort var perfekt.

Den var liten, den var pålitelig – og den var billig. Allerede seks år etter at den første bilen rullet ut av samlebånd kunngjorde Ford at de bikket bil nummer 2 million. En slik produksjonsfart hadde Ford aldri opplevd utenfor USA.

Alle som husker den første versjonen av Escort vet hvorfor den ble kalt hundebeinet. Grillen så nemlig ut som et lekebein for hunder. Ford satset først på en vanlig todørs sedan, men bare måneder ut i produksjonen utvidet de med både stasjonsvogn og varebil.

I 1969 kom Escort med fire dører, og i kjent Ford-stil foretrakk de bakhjulstrekken også på Escort.

Det gjorde den også til en rallyfavoritt. Vår egen legendariske rallyfører Trond Schea gikk blant annet over fra Cortina til Escort da den kom.

Ford Escort I RS 2000. Ford Escort I RS 2000.

Den første modellen, som vanlig kalt Mark I av Ford, ble produsert i sju år.

Hundebeinet forsvant med den andre generasjonen (1974), som kom i en rekke utgaver. «L» og «GL» (2 og 4 dører) var normalmodellene, «Sport», «RS Mexico» og «RS2000» var muskelvariantene, mens den høyt utstyrte «Ghia» var for de mer kresne.

Og som kabriolet:

Mark II holdt stand i sju år.

Den tredje generasjonen skulle egentlig aldri vært en Escort.

Fullstendig ombygd (nå med forhjulsdrift og som kombikupé) skulle den egentlig hete Erika, som også var produksjonsnavnet på bilen. Det er flere teorier på hvorfor de skrotet den idéen.

En er at navnet Escort var så innarbeidet i Storbritannia (mest solgte bil i 1976) at det ikke ville være smart å bytte navn, en annen var at tyskerne (som samproduserte Escort sammen med England) var bekymret for at Erika skulle hinte om kampsangen til tyskerne under 2. verdenskrig med det samme navnet.

Uansett så endte de med Escort.

Og med Mk III tok salget virkelig av. I kamp med blant annet Golf ble modellen Storbritannias mest solgte bil åtte år på rad. I 1989 rullet det 1,5 millioner Mk III rundt bare på veiene i Storbritannia.

De svarte også på Volkswagens muskelmodell Golf GTI med sin XR3.

Den fjerde versjonen kom i 1986, men det var kun små endringer fra den forrige modellen.

I 1990 kom Mark V, som i likhet med Mark III var kraftig oppjustert. Med Mark V kom også Escort RS Cosworth, bilen som skulle overta rallystafetten fra Sierra RS Cosworth.

Ford Escort Cosworth. Ford Escort Cosworth.

Fem år senere kom en ny modell basert på Mark V, men med nye moderne trekk. Med Mark VI kom også den aller første – og eneste – modellen med merket GTi solgt i Europa. Escort GTi kom i 1997, og hadde stylingen til den da avgåtte RS2000.

30 år etter den suksessrike starten dukket det opp en til da ukjent søster ut av skyggene – nemlig Ford Focus.

Det skulle bli dødsstøtet for Escort.

To år etter var det slutt. Men den kunne trå inn i pensjonistenes rekker som historiens femte mest solgte modell (over 20 millioner), 37 år etter at den ble lansert.

Så takk for et pålitelig følge, vi lover å ikke glemme deg.

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Nyheter