Dette er av alle ting en helt ny Audi som er 90 år gammel. Ja, forvirrende. (Fotos: Audi)

Dette er faktisk en splitter ny Audi

Ok, dette er litt komplisert. For Audi har nemlig laget seg en splitter ny 90 år gammel ganske så ukjent modell.


Audis fire ringer skal representere de fire merkene som ble fusjonert og dannet dagens merke, og da denne gruppen smeltet sammen i 1932 het de Auto Union.

Unionen hadde selvsagt store ambisjoner, og for å vise skikkelige muskler var det en ting som gjaldt ‒ raske biler. De på racerbanen, men også en for vanlige veier. En som i dag ville blitt kalt en superbil, og da var det like greit å henvende seg til en av de aller skarpeste hjernene på området ‒ Ferdinand Porsche. 

-->
Og legger vi til at de imponerende racerbilene til Auto Union også var kalt Silver Arrows, ja, slik som de fra Mercedes, burde dette ha blitt usedvanlig bra.

I motsetning til Mercedes hadde disse sølvpilene motoren lengre bak, og banet dermed veien for dagens F1-biler som har midtmonterte motorer. Resultatet var at Auto Union satte flere rekorder og herjet ute på banene. 

Men Auto Union nøyde seg altså ikke kun med de sølvpilene som raste rundt på banene, og fikk Porsche til å tegne en gatebil basert på den nye 750 kilo-formelen til grand prix-bilene i 1933. 

Den ble kalt Type 52 av unionen selv, mens Porsche satte navnet Type 22 på denne bilen.

Det var dog et problem.

Bilen tok seg aldri fra tegnebordet, og selv om det forelå planer om å lage en testbil i 1934 har ikke Audi klart å finne noen spor av denne. Det finnes dermed ingen bilder av bilen, som var planlagt med en gedigen 16-sylindret motor med 200 hk. 

Planen var også at denne bilen på over fem meter i lengden skulle ta tre passasjerer, og i motsetning til racerbilene få et tak og ha plass til litt bagasje. Men der stoppet stort sett likhetene med vanlige personbiler. 

Som typisk for en racerbil var planen at Auto Union Type 52 skulle få et førersete i midten og de to passasjersetene litt forskjøvet til siden, og totalt skulle bilens egenvekt stoppe på 1.300 kilo og totalvekten på 1.750 kilo.

90 år senere har Audi funnet fram gammel dokumentasjon, studert denne og like godt bygd bilen ‒ som dermed for aller første gang står fram i all sin prakt. 

‒ Vi er begeistret over å presentere Auto Union Type 52 på Goodwood Festival of Speed, sier Stefan Trauf, leder for Audi Tradition.

‒ Denne bilen får folk begeistret for design og teknologi. For meg er det en absolutt drømmebil. På sin tid forble det dessverre bare en drøm – en som vi nå, 90 år senere, er i stand til å føre til liv. Auto Union Type 52 demonstrerer oppfinnsomheten til skaperne og tidens teknologiske innovasjon. Å kunne oppleve Schnellsportwagen på ekte er en stor glede for meg.

De litt mer språkkyndige vet at Schnellsportwagen betyr en rask sportsvogn. 

Det har selvsagt vært en formidabel jobb å sette sammen en helt ny bil ut ifra 90 år gamle tegninger, og Audi ba også om hjelp. Under byggingen var Audi Tradition og restaureringsekspertene hos Crosthwaite & Gardiner som bygde bilen i konstant og intensiv kommunikasjon, hvor Timo Witt, leder av Audis historiske kjøretøysamling, måtte løse en rekke tekniske detaljer. 

‒ En innsikt som kom ut av vår intensive utveksling er at utviklerne på 1930-tallet sannsynligvis ville ha måttet justere noen av de tekniske detaljene i løpet av testingen også, sier Witt.

‒ På samme måte måtte vi forlenge Auto Union Type 52s akselavstand sammenlignet med de originale designdokumentene fordi det var teknisk uunngåelig i kombinasjon med andre komponenter som frontfjæring, motor, styring og girkasse. Interiøret er inspirert av racerbilene Auto Union Grand Prix, med en moderne tolkning av farger og stoffer.

Hans-Joachim Stuck og Tom Kristensen.

De som besøker Goodwood-festivalen får ikke kun se bilen, men den skal også kjøre bakkeløpet. Og bilen bør være i de beste hendene, for Le Mans-legenden Tom Kristensen og racinglegenden Hans-Joachim «Strietzel» Stuck skal kjøre den.

Sistnevntes far, Hans Stuck, er en ekte «Hill Climb Champion» etter mange seire bak rattet på Auto Union Grand Prix racerbiler i bakkeløpene som var populære på 1930-tallet. 

‒ Når jeg av og til kjører Auto Union Type C, som min far kjørte i sin tid, på Audi Tradition-arrangementer, er spenningen og fascinasjonen til motorsportfansen til å ta og føle på, sier Hans-Joachim Stuck.

‒ Det er en stor ære og glede å kjøre Auto Union Type 52 på Goodwood for første gang. Schnellsportwagen er rett og slett fantastisk: Lyden er utrolig klangfull – som om den kom fra et orkester. Og designet til Auto Union Type 52 vil praktisk talt imponere deg – det er genialt!

Den originale bilen var planlagt for en toppfart på 200 km/t, men hva den nye og aller første fysiske Type 52 klarer er det ingen som vet. Men denne gang handler det om 520 hk, så dette er garantert en av sprekeste 90-åringene som finnes. 

Og iallfall den aller yngste. 

Les også:

Debatt

Les mer om:

Audi